קיימנו את הוובינר ב 2/5/2024, יום ה-209 למלחמה. 133 חטופים עדיין בעזה 🎗️
הגר מן סרוסי היא סמנכ"לית דיגיטל וחדשנות בקבוצת מעוף, מנכ"לית משותפת של Getjob, מומחית לשיווק הגיוס וחוקרת חדשנות טכנולוגית
דור ה-Z עושים חישוב מסלול מחדש. אולי הם בכלל לא צריכים לעבוד, ומה פתאום מהמשרד, ובכלל מספיק 4 ימים בשבוע, ועוד דרישות וציפיות. כדי שנצליח לגייס אותם – האם צריך לעשות שינוי מהיסוד בכל תהליך הגיוס שלנו? כסמנכ"ל דיגיטל וחדשנות במעוף, ומנכ"לית משותפת של getjob (אפליקציית גיוס חדשנית) הגר בונה תשתיות לגיוס מאסות של עובדים מדור ה-Z, והיא שיתפה אותנו בתובנות שלה מהתהליך
המאפיינים של דור ה – Z (תודה לשלומית רחמני שסיכמה)
שואפים להיות עצמאיים, טכנולוגיים ,חברתיים וצריכים תמיכה אנושית, השפעה- חשוב להם להרגיש בעלי ערך, ערכיות- חשוב להם ארגון ערכי ומחוברות סביבתית והתנדבותית, נאמנים-כל עוד יתנו להם להתפתח הם יישארו ויתנו בחזרה לארגון, גמישות- לשלוט בזמן שלי ויכולת לעשות דברים במקביל.
תמלול השיחה המלא:
(תומלל ע"י AI עם תיקונים קלים של מורית. סליחה אם יש טעויות בטקסט)
ונגיד בוקר טוב להגר מן סרוסי! בוקר טוב איזה כיף שאת פה!
בוקר טוב
אני מאוד מאוד אוהבת את הגר מעבר לזה שאנחנו עבדנו יחד הרבה זמן שנה שנה וחצי אבל אנחנו מכירות עוד הרבה לפני ואני מאוד מאוד גאה לעקוב לראות את הצמיחה המקצועית שלך ואת ההשפעה הגדולה שיש לך בשנים מאז שפסקנו לעבוד ביחד, אז בואי נתחיל רגע בזה שתציגי את עצמך לפני שנצלול לתוך כל העולם של גיוס דור Z והשינויים בעולם העבודה ואז נספרי קצת את מסלול הקריירה שעברת עד שהגעת היום אז מתוך זה ככה נצלול לנושא של לשמוע את הקונטקסט.
מסלול הקריירה של הגר:
אוקיי אז אני אתחיל בזה שאני גם ממש שמחה להיות פה ותודה על ההזמנה! אז בעצם אני מה שנתחיל רגע ממה שאני היום אני מה שמכונה סלשרית אני גם וגם וגם קודם כל אני גם אימא אבל בפן המקצועי אני גם בתפקיד של סמנכל דיגיטל וחדשנות בקבוצת מעוף גם מנכלית שותפה בפעילות שנקראת GetJob וגם יועצת ומלווה ארגונים בפעילויות של מיתוג מעסיק ושילוב הגיוס כעצמאית יש לי עסק משלי ואיך הגעתי לכל הטייטלים האלה היום בעצם התחלתי את הדרך המקצועית שלי בתחום הגיוס לפני עשר יותר כבר לפני 14 שנה באל על, התחלתי כדיילת אוויר דיילת קרקע לאט לאט שם התקרקעתי מה שנקרא ועברתי למחלקת הגיוס התחלתי כמגייסת גייסתי מנקי מטוסים ספקים דיילי אוויר דיילי קרקע וכל מה כל
והייתי במחלקת הגיוס המון המון זמן באיזשהו שלב כבר גם התקדמתי לנהל את המחלקה ובאותם שנים זה היה בסביבות 2006 אם אני לא טועה כשגם פגשתי נראה לי אותך מורית לראשונה שזמנו אותך לעל ככה לאיזושהי ייעוץ אז התחיל השיח גם על מיתוג מעסיק וגם בעזרת מורית והשיח שהיה והכנסים שהיו באותה תקופה נכנסתי לעולם הזה של השיווק שהיום הוא חלק בלתי נפרד מעולמות הגיוס מעולמות משאבי האנוש ובאמת בשנים האחרונות שלי באל על הובלתי גם את כל התחום של המיתוג מעסיק שם, ובאיזשהו שלב אחרי הילד השלישי אחרי חופשת לידה הרגשתי שהגעתי לאיזשהו מיצוי ולשמחתי התחברתי עם מורית וזכיתי לעבוד צמוד צמוד למורית שפתחה לי עולמות והבנתי מה זה לנהל עסק גם ואיך אפשר להיות עצמאית ושינה לי את כל מה שהכרתי מלפני.
בעצם באמת מגיל 20 עד כמעט גיל 30 עבדתי באל על, מה שהכרתי זה את המקום העבודה המסודר הזה להיות במקום אחד קבוע זהו ואחרי שבאמת התחלתי לעבוד עם מורית התחילה ככה הבינו ארגונים ביחד כל מיני פעילויות של גיוס וייעוץ ואז התחילה הקורונה ובשיא הקורונה בעוד אני עושה כל מיני פעילוית מה שנקרא עושה מיתוג אישי בלינקדין בפייסבוק עם המון המון תכנים שהעליתי מחומרים שעשיתי באל על או מהניסיון שלי קיבלתי הצעת עבודה במעוף. ומשם ככה הדרך הייתה קצרה כי כבר הקמתי את העסק שלי כבר היו לי ארגונים שאני מלווה אני ממשיכה עם זה עד היום ובמעוף נקלטתי באמת בזמנו כמנהלת דיגיטל היום אני סמנכלית דיגיטל וחדשנות וזה מבחינתי שילוב מושלם שתי העולמות האלה גם של הדיגיטל והשיווק וגם של המשאבי אנוש והגיוס והיכולת שלי גם ללוות ארגונים מכל מיני סוגים סטארט-אפים ארגונים תעשייתיים אז אני ככה.
הגדרת דור הזד Z
אז בעצם יוצא לך להיפגש עם דור Z בגלל שאת עסוקה בלעזור גם למעוף אבל גם לארגונים שאת מלווה בעצם לדבר עם המועמדים האלה עם החבר'ה הצעירים. בואי נתחיל רגע באמת בדור הזד בהגדרות מה מאיפה עד איפה נחשבים דור הזה דור האלפא יש כל מיני שמות שמסתובבים שם אז מה זה דור הזה
נכון אז אם נלך רגע אפילו אחורנית הbaby boomers ודור ה-x שזה שני דורות שככה בדרך כלל נהוג לשים שם את הגבול עד שנת 84 כזה 83 זה גילאי ה42 ומעלה 40 פלוס דור ה Y בדרך כלל נהוג לסווג אותו ילידי 85 עד 2000 זה המילניאלים זה אותו דור שנולד כבר שגדל עם טכנולוגיה, שהיה לו מחשב בבית כשהם היו קטנים, והוא ככה יותר סתגלתן מודרני זה הדור שהיה אחראי גם לצמיחה של הרשתות החברתיות ודור הזה זה בעצם אותם חבר'ה שנולדו משנת 2001 ואילך הם גם מכונים דור חמש של המסכים כי הם עוברים ממסך למסך נכון יש להם נוכל לדור כל כך משתה ילדים הם עוברים מהאייפד לטלפון ואתם לוקחים להם את הטלפון אתם רואים אותם במחשב לוקחים להם את המחשב וזורעים אותם בטלוויזיה פשוט עוברים ממסך למסך וזה אותם חבר'ה שלאט לאט נכנסו ממש בשנים האחרונות התחילו להיכנס לשוק העבודה ככה בשלוש-ארבע שנים האחרונות.
זה מצחיק זה הדור של הילדים שלי אני כאילו מקשיבה עליך ואני יש לי בראש את התמונה של איך הוצאתי את הטלוויזיה מהבית כי הם ישבו עם שלושת המסכים כאילו עם המחשב עם הטלוויזיה המחשב והטלפון אמרתי די זה מספיק את אומרת חמישה מסכים אז אני מבינה שיש עוד כמה שנחשפת
כן זה מסך טלוויזיה לפטופ אייפד טלפון ומחשב רגיל
טלפון ומחשב רגיל אה הייתי במחשב הרגיל פספסתי אבל אני לגמרי אני מבינה שאני חווה בבית את הדור הזה בעשרים שנה האחרונה
לגמרי וחכי רגע יש גם את דור האלפא שזה אותם חבר'ה של מה שנקרא 2010 ולאר שחברו את הקורונה והמלחמות מה שנקרא שהם בעצם עדיין לא בשוק העבודה הפורמלי אבל אנחנו כן רואים אותם כבר נכנסים לשוק כי יש חבר'ה צעירים שמקימים עסק היום כבר בגיל 15 זה מטורף הפלטפורמות האלה ומה הן מאפשרות מטורף גמר אז עליהם אנחנו כנראה איתם אנחנו עוד נתמודד בקרוב אבל כן דור האלפא
המאפיינים של דור ה- Z
אז מה מאפיין את דור הזה שהם אלה שהיום מחפשים עבודה חבר'ה שהם עכשיו כבר מגיעים לגיל 18 20 והם מתחילים להשתלב בשוק או הם כבר 25, מה מאפיין אותם כמחפשי עבודה או ביום יום שלהם מה את רואה
אני חושבת שיש ככה כמה דברים שאנחנו צריכים להבין אגב קודם כל הטכנולוגיה שזה מה שנקרא ה-basic הם מחוברים אליה באופן תמידי זה הדור שכבר נולד עם טלפונים כלומר רובם הגדול קיבלו טלפון מהיום שהם נולדו כבר החזיקו
אז טכנולוגיה זה הבסיס בהקשר של דור הזה מעבר לזה כשאנחנו מדברים על עולם העבודה אני חושבת שהרבה מהם הם גם יזמים הם שואפים להיות עצמאים דיברת על זה שיש היום הרבה חבר'ה צעירים שכבר יש להם עסק אז גם בדור הזה זה דור שבניגוד לדורות קודמים שחיפשו את המקום עבודה הקבוע ל-30 שנה 40 שנה עד הפנסיה הם כבר חושבים על איך הם יעשו את ה-exit והם מאוד יזמים והם שואפים להיות עצמאים חלקם אמרו אותי לפתוח עסק משלם אז זה גם משהו שמאפיין
אני אעצור רגע על זה כי אני אומרת אני דור ה-x נגיד יצאתי לעצמאות בגיל 35 נחשבתי מאוד צעירה בזה שאני יוצאת לעצמאות בגיל הזה וכי הרוב נגיד אם יוצאים יוצאים ב-40 40 ו אחרי שכבר למדת והיית חלק מארגון אבל את אומרת בעצם החבר'ה הצעירים היום הם יוצאים לעצמאות כבר מהשלב שהם נכנסים לשוק אני מסתכלת
עלייך ואת איפשהו במעבר נקרא לי בין הדורות או הבוגרת בדור הזה אני לא אשאל אותך
אני דור הY דור אני בת 38
את עוד לא בת 40 אז אני אומרת את עוד לא בת 40 ואת כבר כמה שנים עם עסק עצמאי והחבר'ה הצעירים אני מסתכלת הילדה שלי בת 24 היא עצמאית הילד שלי שהוא בן 19 עוד רגע מדבר על אחרי הצבא לצאת לעצמאות כלומר הם כבר מההתחלה מסתכלים על עצמם כבעלי עסק כאילו יש משהו מאוד אחר שאני רואה בשיח הזה של התפיסה של עצמן בעולם העבודה זה מתחבר לך למה שאת רואה מה שאת שומעת
כן לגמרי אני חושבת שגם מימי כאן שמראיינת או יוצרת באמת ביום יום להיפגש הרבה פעמים גם כשהם באים למקום עבודה לעבוד כשכירים יש להם את העסק שלהם מהצד זה משהו שגם ראינו שקורה בקורונה שהרבה אנשים פתאום הסדרה העדיפויות שלהם השתנו והם הבינו שאוקיי אז אני יכול גם לנהל עסק ואפילו לקחת תחביב שהיה לי ולהפוך אותו לביזנס אז כנראה שדור הזה זה כבר משהו שמוטמע בהם אבל זה לחלוטין מאפיין שגם יכול להיות שבעקבות הקורונה משפיע על דור הוואי שהוא חלק גדול משוק העבודה כלומר היום הרבה מאוד אנשים הם יזמים גם אם זה לא עכשיו כמובן סטארט-אפ טכנולוגית אבל מספיק שהם פתחו עסק של עוגיות ויש להם עוד איזשהו תחביב מהצד או העסק שהם מנהלים זה הופך אותם לכאלה
אז את מדברת גם על הסלאשריות הזאת על היכולת לעבור בין להיות שכיר ללהיות עצמאית דיברת גם על הטכנולוגיה מה עוד מאפיין את הדור הזה מה עוד את רואה שמאפיין
אני חושבת שבניגוד אולי למה שחושבים עליהם שיש כל מיני נשמעות כזה שתמיד הרי הדורות הבוגרים יותר אוהבים להגיד על הדורות הצעירים אה אצלנו זה לא היה ככה הם כל היום עולה מחשב הם לא פוגשים אנשים נכון הילדים לא יוצאים מהבית הם כל היום עולה מחשב הם דווקא כן חברתיים כלומר אולי זו חברתיות מסוג אחר ממה שאנחנו מכירים אבל הם כן צריכים נגיד בהקשר של שוק עבודה הם כן צריכים את העבודה המשותפת הם כן מחפשים את התמיכה החברתית הם לא דור שמחפש להיות לבד סוליסטים בודדים הנושא החברתי הוא כן חשוב זה אולי מגיע בצורות שהן קצת אחרות בתמיכה גם של הרשתות החברתיות או בתקשורת שהיא מרחוק שזה גם משהו שהשפיע על שוק העבודה אבל הם חברתיים והם צריכים את העבודה המשותפת והם צריכים איזושהי תמיכה חברתית שתהיה שם עבורם אני אגיד
רגע על העניין הזה של החברתים זה מעניין שאת מכניסה את זה אני שמעתי הסיפור עכשיו של ה4 day work week של הארגונים שהכניסו או בעקבות דרישות שבוע עבודה של ארבעה ימים יש כמה ארגונים בודדים שכבר הטמיעו את זה בישראל וסיפרה לי מישהי מנהלת משאבי אנוש בארגון כזה שברגע שהם העבירו את זה לפעם בשבועיים ארבעה ימים הם רואים שבשאר ארבעת הימים האנשים מגיעים לארגון יותר כלומר חשוב להם המפגש חשוב להם החיבור זה מאוד מתחבר לי למה שאת אומרת שהסיפור החברתי הוא חשוב אז אם יש לי יום אחד חופש ממנה אז בשאר הימים אני רוצה לבוא ולהיות עם אנשים ולהתחבר
לגמרי לגמרי זה משהו שאנחנו מרגישים בכובע שלי גם כמנכלית משותפת ב GetJob זה בעצם אפליקציה שמיועדת לגיוס עובדים מזמנים תכף נדבר על זה אולי בהקשר אחר אבל אנחנו פוגשים שם הרבה חבר'ה צעירים הרבה דור ה-z 'ים וגם דור ה-y והרבה פעמים הם מתעניינים גם מי יעבוד איתם במשמרת אפילו אם הם לא בהכרח מכירים כי זה כל פעם משמרות מתחלפות וכל פעם במקום אחר אבל הרבה פעמים מעניין אותם גם מי הייתם במשמרות ואת מי הם התפגשו אז אני חושבת שזה אחד המאפיינים כלומר אם אני רוצה לגייס את החבר'ה האלה לדבר על מי תהיה מי האנשים שתהיי איתם להציג להם מה שיכול להיות דרך חשובה למשוך אותם או לרתום אותם אלינו לגמרי.
מעולה -לחיות סביבת עבודה מעולה
מה עוד?
עוד משהו שלדעתי הוא משמעותי זה בעצם זה אולי כותרת אחת אבל יש לי דברים מעט שונים הנושא של ההשפעה קודם כול הם רוצים שהם בתפקיד שלהם או בארגון הם רוצים להרגיש בעלי ערך זה אולי משהו שכולם רוצים בסוף אבל הם רוצים עבודה שתתרום שתהיה בעלת ערך עבורם מה שאומר שכשאנחנו מגייסים אותם או בכלל מעסיקים אותם אנחנו צריכים למסגר להם או לגרום להם להבין איפה את יכולת ההשפעה שלהם בארגון בסדר? אם ניקח את זה אפילו למסעדה יש את המלצר או אפילו השוטף כלים רגע שהם אותו שוטף כלים צריך להבין את התפקיד שלו בשרשרת וכמה הוא חשוב ואיך הוא משפיע ועל מי הוא משפיע אז מאוד מאוד חשוב אני חושבת להדגיש להם את זה זה
הרבה חשובה כי כשאנחנו מגייסים חבר'ה צעירים הרבה פעמים מתייחסים אליהם או נקרא לזה בגישה הישנה זה היה כאילו אל תרים את האף עד שאתה לא אין לך פזמניק נקרא לזה מונח הפזמניק בצבא כאילו עד שאת לא פזמניקית אז את לא משפיעה ואת אומרת יש פה איזשהו נקרא לזה היינו אפשרנו לזה בתור בדורות הקודמים… לקחנו בתור מובן מאליו שאנחנו נצטרך זמן עד שיקשיבו לנו עד שיסתכלו עלינו זאת אומרת פה מצפים מאוד מהר שיקשיבו לי שתהיה לי השפעה שאני אבין מה האימפקט שלי על השורה התחתונה על התוצאה כן
גם אם זה באמת תפקיד התחלתי וזה בסדר ברור כל אחד שנכנס לארגון מתחיל לא בך כמנכל אבל גם בתפקידים התחלתיים הם צריכים להבין כמו שאמרת את האימפקט שלהם את השורה התחתונה זה חשוב ויש את הקובע של ההשפעה החברתית זה דור שבוחן איך הארגון משפיע מבחינה חברתית סביבתית עד כמה הוא מזיק עד כמה הוא תורם לסביבה
כל הנושא של האחריות התאגידית או כל ארגון קורא לזה קצת אחרת אבל זה משהו שמאוד מאוד חשוב ארגון שאין לו ערכים חברתיים או סביבתיים ולא עושה את הפעולות האלה כדי להשפיע על הסביבה כנראה פחות ימשוך אליו את אותם חבר'ה הם הרבה פעמים נכנסים לאתרי קריירה ובודקים מה הפעילויות ההתנדבותיות שיש למי הארגון תור מה הוא עושה אז כל נושא הסביבה הוא חשוב מאוד נגיד ערכים וערכים סביבתיים כי אני גם רואה ארגונים שאפילו לא עצרו רגע לשאול את עצמם מה הערכים שמובילים אותם ושגם הערכים שלהם ברורים והם מיושמים ביום יום ובוודאי הדגש על הירוק ועל הערכים החברתיים והסביבתיים מאוד מאוד נוחה
נקודה אחרונה שמאפיינת אותם לטעמי זה שגם פה אולי בניגוד למה שחושבים עליהם שהם נאמנים וזה שהם אולי רוצים להחליף או לשנות מקום עבודה כל שנתיים שלוש לא מעיד עליהם שהם לא נאמנים
פחות משנתיים שלוש שאומרים על שנה וחצי
אני רואה שכשהם נמצאים במקום העבודה הם יהיו מחויבים והם יהיו נאמנים כל עוד באמת נותנים להם את התחושה שמעריכים אותם ומאפשרים להם להתפתח הנושא של ההתפתחות האישי והעני במרכז הוא מאוד מאוד חשוב ומקום עבודה שידע לתת להם את זה הם גם ידעו לתת בחזרה מבחינת באמת הנאמנות והייצוג של אותו מקום עבודה
בואי ננסה רגע לאסוף את כל זה רק כדי לראות שאני עוד זוכרת אז דיברנו על טכנולוגיה דיברנו על הסלאשריות תעזרי לי החברתיות, זה שהם חברתיים שהם צריכים את התמיכה החברתית, דיברנו על נושא הערכיות גם הערך שלהם למקום העבודה הערך שלהם בתרומה לעבודה וגם אחר כך חברתי נכון וזה שהם נאמנים ולא אמרנו אולי את אחד הדברים הכי חשובים שאמרתי את זה ככה לסוף זה כל נושא הגמישות
הגמישות כלפיי, שהתגמשו כלפיי או שאני אוכל
מה זה אומר הגמישות
זה אולי גם איזשהו מקום קשור לסלשריות אבל הגמישות ביכולת שלי לשלוט בזמן שלי אני רוצה היום לעבוד מהבית מחר אני לא רוצה לעבוד כי אני רוצה לעבוד ארבעה ימים כדי שיהיה לי זמן פנוי ואני רוצה לעשות עוד דברים כלומר ההיברידיות הזאת שהיא לא בהכרח רק מאיפה את עובדת פיזית אלא היא באה לידי ביטוי בהמון המון דברים גם בכמה אני עובדת ומה אני עושה
זה גם וזה בעצם דורש גמישות מהארגון אם ניקח גם את GetJob שאת מובילה, שמדבר על לחלק משרות למשרות חלקיות או משרות זמניות וההבנה שלא כל אחד רוצה לעבוד משרה מלאה אלא שהארגון צריך לפתוח את האופציה לשתף משרות או לעשות באמת לתת את הגמישות הזאת כן לא כל הארגון יכול לעבור ל-4 ימי עבודה אבל יכול להיות שיש אנשים ספציפיים שנרצה לאפשר להם את זה נכון זאת המשמעות של זה לגמרי זו היכולת שלי להרגיש בסוף זה אני חושבת שזה התמצית של זה זו היכולת שלי לדעת שאני שולטת בזמן של עצמי ואני שולטת במה אני עושה לדעתי על זה זה יושב וזה כמובן שוב זה מגמות שהקורונה ככה האיצה ואנחנו ראינו את זה בכבר לא רק דור הזה זה גם דור הוואי זה גם אני מניחה שזה גם לדור ההיא כלומר הצורך הזה לאזן בין החיים האישיים לעבודה לשלוט במה שאני עושה לשלוט בזמן שלי להרגיש שיש לי את השליטה לחביר את השליטה לידיים שלנו אני
חושבת שהנושא של זמן הוא מאוד נכון אני גם רואה בסקרי חוויית מועמד שהסיבות שגורמות לאנשים לרצות או לא לרצות לבוא לארגון וזה באמת גורף וזה לא רק בדור הצעיר זה הסיפור של הזמן כמה מכבדים את הזמן שלי וכמה התהליך מהיר כלומר אנשים מצפים היום לתהליך מאוד מהיר ולהרגיש שמכבדים את הזמן שלי זאת אומרת
בעצם מה שאת אומרת זה שזה ממשיך גם אחר כך בשטח או זאת אולי הסיבה אם אני מצפה שהארגון יהיה גמיש כלפי הזמן שלי אז אני אבחן את זה כבר בתהליך הגיוס ואם אני הרגשתי טוב ואני הרגשתי שהם מכבדים אותי אז כנראה גם אחר כך כשאני אכנס יכבדו את הזמן שלי יתנו גמישות לצרכים שלי כשאני אכנס יכבדו את הזמן שלי יכבדו את ההתגמשות לצרכים שלי
לגמרי זה חיבור מעניין האמת ואני חושבת שהוא מאוד נכון שכבר בשלב הזה שאנחנו מועמדים
מה שנקרא חוויית המועמד והכבוד לזמן שהוא קריטי זה נכון יש את המחקר הזה של CandE (של The TalentBoard) שכל שנה מפרסם אחד הגורמים שהכי משמעותיים שם נכון זה נושא הזמן כמה זמן חיכיתי להראות תוך כמה זמן החזירו לי תשובה בדיוק שם וממה שאת אומרת אני רואה את החיבור של זה גם אחר כך לשטח זאת הסיבה שזה חשוב אולי זאת הסיבה שזה כל כך חשוב לי בתהליך כחוויית מועמדת כי זה מעיד לי על כמה יכבדו את הזמן שלי גם אחר כך אז מה
איזה נתח משוק הגיוס זה דור ה Z
אז אם אספנו את כל זה את כל המאפיינים האלה החבר'ה הצעירים איזה נתח משוק העבודה הם לוקחים היום
אז תראו מדברים על זה אני חשבתי על איזה שהם נתונים ככה שהם ברמה הגלובלית ב-2019 דור ה-z שרק התחיל ככה להיכנס הצעדים הראשונים בערך שלושה אחוזים משוק העבודה דור ה-y דובר על 44% 45% אמרים שעד 2025 הם ייהיו כ-70% עד 75% משוק העבודה דור ה-y ודור ה-z -גם דור ה-y ביחד
כן דור ה-z זה 30 אחוז יהיה עד 2025 וכמובן ככל שהשנים יעברו הדורות הבוגרים יותר יידחקו החוצה
אבל זה אם אנחנו רגע מסתכלים על דור הוואי ודור הזאת כמקשה אחת שיבוא 70-75% משוק העבודה זה אירוע זה אירוע כי זה שוק עבודה אחר אנחנו כבר היום מרגישים את זה אנחנו בשנים האחרונות מרגישים שוק העבודה עבר תלתלה מטורפת אחרי הקורונה כל שנה כמעט יש איזושהי תלתלה מאז וזה אירוע אחר אנחנו צריכים לשנות סדרי חשיבה זה גם משפיע על המנהלים המגייסים שהרבה פעמים דווקא לא מהדורות האלה ואיך הם צריכים לנהל את החבר'ה האלה מה הם צריכים לעשות איך מגייסים אותם
אני חושבת שאת מאוד צודקת ואני מנסה לעשות את המתמטיקה בראש בעצם את אומרת עוד לא כל דור הזה נכנס לשוק העבודה ולכן הם היו עם רק את אומרת שלושים אחוז כלומר אם אנחנו מדברים על ילידי אלפיים עד אלפיים ועשר, אז חלקם עדיין בני ארבע עשרה עוד לא הגיעו לצלב שהם בכלל נכנסים לשוק העבודה הפורמלי חלקם אם הם בונים עסקים בגיליהם יותר צעירים אז אולי הם כבר שם אבל בעצם אנחנו רואים יותר ויותר את הדור הזה נכנס לעבודה
ואנחנו מדברים היום בפעם הראשונה מדברים על איפה בעבר דיברו על ארבעה דורות בעבודה מדברים כבר על חמישה אני מסתכלת על אמא שלי שהיא עדיין עובדת היום היא בת 79 היא עדיין עובדת והיא לא מתכננת להפסיק לעבוד אז אנחנו מדברים גם על ה-baby boomers ודור ה-x ודור ה-y ודור ה-z ועוד שנייה גם אלה שכבר בני 14 בונים לעצמם עסקים ונכנסים לתעשייה והם סלבס כאלה שמשפיענים על החברה הצעירים אז איך דיברת קודם על הגיג איקונומי ועל זה שהם הופכים להיות גם הרבה מהם עצמאיים ויש להם עסקים קטנים כאלה. איך את רואה מה את רואה שקורה מה זה אומר תעזרי לנו קצת להבין יותר את התחום הזה של הגיג אקונומי.
גיג אקונומי
אז בעצם גיג אקונומי הוא מה שמכונה בעברית בשם הרבה פחות סקסי כלכלת החלטורה זה איזושהי מגמה שקורית בשוק העולמי כבר כמה שנים המון פלטפורמות שקמו על בסיס הכלכלה הזאת שזה פייבר אפילו פייבר – סטרטאפ ישראלי – פייבר
כן שזה בעצם פלטפורמה שמאפשרת לכל אחד להציע את השירות שלו וכל אחד יכול לרכוש את השירות אם אני גרה בעודו ואני רוצה מישראל להזמין לוגו ממישהו אז אני יכולה לעשות את זה גט עובר וולד אלפוור כלומר המון המון פלטפורמות ששינו את שוק העבודה שאיפשרו לכל אחד לעבוד מאיפה שהוא רוצה מתי שהוא רוצה ומאוד מאוד בקלות כלומר אני מוכרת את השירות שלי מאיפה שבא לי אז זה איזושהי ככה באמת מגמה מאוד משמעותית ובארה״ב שבדרך כלל מקדימה אותנו בכמה צעדים הדברים גם מגיעים אלינו ורואים שהם כבר הגיעו אלינו רואים בכל שנה גידול מטורף של עשרות אחוזים לכמות האנשים שמתנסים בכלכלת החלטורה ואפילו עוזבים את העבודות הקבועות שלהם כדי להתחיל לעבוד במה שנקרא ב Gig work, בעבודות הזמניות האלה
בעצם זה שזה זמני זה מאפשר לי להתנסות בעבודה לפני שאני לפעמים ולהישאר בזה במקביל ולפעמים את אומרת לעזוב את העבודה ולעבור למה שהיה סייד ג'וב בהתחלה בדיוק
זה מאפשר לי גם להתנסות בכל מיני סוגי עבודות ולהחליט אולי כאילו לבחון רגע את הדברים זה מתאים לתקופות בחיים שבא לי לחיות רק מעבודות זמניות כאלה יש אנשים שחיים על זה תסתכלו על וולט מה קורה בוולט השליחים של וולט שהם עובדים מתי שבא להם כאילו יש לי עכשיו אופניים ובא לי לעבוד שעתיים אז אני אקח את האופניים ואני אעבוד שעתיים אני פשוט אפתח את האפליקציה זה מחזיר אותנו לנושא הזה של השליטה בזמן של נושא הזמן והיכולת שלי להחליט מתי כמה ולמה ואיפה
וזו מגמה מטורפת שקיימת בארה״ב אגב חלק גדול באמת מעובדי הגיג אקורנומי 50 פלוס אחוזים זה באמת דורות ה-y וה-z כלומר 57 אחוזים או 60 אחוזים מי שעובד בעבודות הללו נמצא בפלטפורמות הללו זה אותן דורות שאנחנו מדברים עליהן עכשיו ובאמת כל שנה רואים גידול של עשרות אחוזים של אנשים שמתנסים לזה שאו עוזבים את העבודה שלהם או משתכרים באופן מלא מחלטורות מה שנקרא זה מדהים
אני מסכימה איתך שהתרגום לעברית הוא לא מזהיר כי גיג זה איזה משהו שאני מתנסה בו לזמני זה גם יכול להיות פרויקט ייעוץ פרויקט גיוס החלטורה הופכת את זה למשהו זול זה לא חייב להיות משהו כמו וולד זה יכול להיות כל דבר שאני לוקחת כאיזושהי התנסות ואם אני רואה בואי ניקח רגע את העולם של המגייסות בסדר כי יש פה הרבה מגייסות אני מכירה המון שבשנים האחרונות במקביל לזה שהן עובדות במשרה או כשהן מחפשות עבודה לוקחות פרויקטים זמניים ואני מכירה לא מעט שהפרויקטים הזמניים הלכו כל כך טוב שהם הפכו את זה לעסק המרכזי שלהם כלומר הקונספט של הגיג איקונומי זה לזוז מזה שבדור של ההורים שלנו נגיד היה מאוד ברור שיש עבודה מרכזית ושאנחנו סחירים במקום אחד במשך 30 40 50 שנה
ואומר לא יכולה להיות כמו שהצגת את עצמך אני גם עובדת פה ואני גם עובדת פה ואני גם יש לי עסק עצמאי ואני עושה את כל זה וזה עובד טוב וכולם מודעים ואין פה משהו מתחת לשולחן או חלטורה בסדר שאני עושה בשחור אלא להפך זה אקונומי זה חלק מהכלכלה משוק העבודה
לגמרי זה ממש ככה
ושוב זו גם הסיבה שאנחנו יותר ויותר לפחות יצא לי להיתקל בהמון מועמדים שעושים את זה גם וגם וגם והם מתנסים בדברים ואולי הם מחליטים שזה טוב להם כי הם התחילו בתור מה שנקרא כגיג כמשהו זמני ומצאו דרך זה את הייעוד שלהם הרי כמה אנשים ראינו בקורונה שפוטרו מארגונים ענקיים ואז התנסו באיזה שוב אני זורקת למה שעולה לי על הראש אפיית עוגות ווואלה ומצאו את הדסטיני שלהם וראו שזה הייעוד שלהם והפכו את זה כהכנסה עיקרית אז מסכימה מאוד עם מה שאמרת
העסקה סטנדרטית מול העידן החדש
אז ממה שאת רואה איך זה משפיע על השוק מה את חושבת שזה אומר על העסקה הסטנדרטית כן מהמשרד משרה מלאה פול טיים אולי קצת היברידי מדי פעם מהבית אבל מה האם ההעסקה הסטנדרטית הזאת נעלמה לדעתך
היא לא נעלמה לחלוטין עדיין כי אנחנו כמובן רואים שהמשרות של ה-9 to 5 עדיין פה אני חושבת שככל שנתקדם ככל שהשנים יעברו אם ארגונים לא ישכילו להבין שהגמישות הזאת נדרשת עזבו רגע את המועמדים מה שהם צריכים הארגונים יישארו בלי עובדים כלומר כבר עכשיו מאוד מאוד קשה לגייס גם בשנים האחרונות אנחנו רואים את זה וזה בכל התעשיות זה מה עובד יצור הכי פשוט עד למפתח בחברת הייטק כלומר הקושי לגייס עובדים הוא אמיתי והוא קיים כבר כמה שנים ואם ולא נעשה את ההתאמות האלה לא נגמיש את עצמנו וניצר גם הפרדיגמות שאנחנו מכירים ונמשיך להיות ארגון שעובד בצורה מאוד מאוד מרובה כי ככה התרגלנו במשך שנים נשאר בלי עובדים אנחנו נהיה חייבים זה אפילו קצת פרסונליזציה של מקום העבודה לתת לכל עובד את מה שהוא צריך להבין שנייה מה הוא צריך ואיך אנחנו מתאימים את עצמנו ומאיפה אנחנו מאפשרים לו לעבוד וכמה ומה הוא עושה בתפקיד תראו גם מקצועות נעלמים כל הזמן אנחנו רואים את ההתפתחות המטורפת שיש עם הבינה המלאכותית עכשיו ומקצועות נעלמים ברכי זמן מאוד מאוד קצרים ועוד ימשיכו להיעלם עכשיו אנשים במקום בזמן הזה שנחסך לנו במשימות באמצעות טכנולוגיה אנשים לא מחפשים עכשיו למלא את זה בעוד עבודה הם רוצים את הזמן הזה כלומר אם הטכנולוגיה חוסכת לי זמן זה לא אומר עכשיו שצריך לתת לי עוד עבודה זה אומר שצריך רגע לאפשר לי גם לחיות הסדרי העדיפויות השתנו זו צריכה להיות נקודת המוצא של כל ארגון ובהתאם לזה בהתאם לקהל שעליו הוא פונה גם לעשות את התמות האלה
איך לגייס את העובדים הללו – דור ה-Z
אז בעצם את אומרת וזה מעביר אותנו לשאלה הבאה של איך לגייס אותם שזה בעצם הדבר הכי חשוב אחרי שהבנו אותם ככה כמה שיכולנו להעמיק במאפיינים שלהם בעצם נגעת בשינויים במבנה הארגונים בסדר זאת אומרת ארגונים צריכים לאפשר יותר גמישות הזאת בזמן ארגונים צריכים לאפשר לתת להם את ההשפעה על התפקיד ובאמת יותר שליטה ביום יום שלהם
אני רוצה לשאול עוד איך מגייסים אותם איך מגיעים לחברה האלה שלא מסתכלים בלוחות דרושים שלא מעניין אותם כרגע לחפש את העבודה בצורה מסודרת כמו שפעם היינו אז איך מגיעים לחברה האלה זאת נקרא לזה שאלת השאלות שככה הרבה מוטרדים ממנה נכון
אז אני חושבת שברגע שהבנו באמת מה הם מחפשים כבר יש לנו איזושהי נקודת מוצאה טובה כי זה אומר שכשאנחנו מחפשים אותם אנחנו נצטרך להתאים את המסרים שלנו בהתאם למה שאנחנו יודעים שהם מחפשים בוא נדבר רגע לפני רגע איפה אנחנו מוצאים אותם אלא על איך אנחנו בעצם בונים את המסרים שלנו אפשר לקרוא זה מיתוג מעסיק את מודעות הגיוס את התקשורת הזאת שאנחנו עושים אל מועמדים איך אנחנו ממסגרים שם את ההזדמנות שאנחנו מציעים לאותו מועמד אם אנחנו יודעים של הדור הזה מה שחשוב זה רגע יכולת השפעה.
אז זה אומר שכשאני בונה עכשיו פרסום או מודעת גיוס אני צריכה להבין בתפקיד הספציפי שאותו אני מפרסמת מה תהיה יכולת ההשפעה אם יש שם באמת יכולת השפעה אז זה אולי אני ארצה להדגיש או אם יש איזושהי גמישות שאני מציעה או את היכולת באמת לעבוד יום בוקר יום ערב שלוש פעמים בשבוע וכולי אז אולי זה מה שאני ארצה למסגר כלומר ברגע שנבין מי הקהל שלנו ומה חשוב לו וזה אגב נכון לגבי כל שיווק נכון, לכל שיווק שהוא זה באמת איך אנחנו מסגרים את ההזדמנות בתפקיד וזה מה שאנחנו צריכים לשווק כשאנחנו נגיד את זה במרכאות מוכרים את הארגון או מציעים את התפקיד לא במרכאות
את מוכרת את הארגון זה נכון את מוכרת את הארגון לגמרי אז אבל את אומרת כמו בכל מכירה צריך לדבר בשפה של הלקוח ולכן אנחנו רוצים להיכנס לראש של המועמדים זאת אומרת עוד לפני שנדבר על איפה בכלל אפשר למצוא אותם חשוב לוודא שמודעות הפרסום כתובות מתוך העיניים שלהם מתוך העיניים של הדור הזה ומדגישות את אותם דברים ששמנו קודם במאפיינים.
מדברות על הגמישות, מדברות על החברות, חברותיות, על הקבוצה, עם מי תעבדו שם, מדברות על הערכים, דיברנו קודם על הכבוד לזמן שלי, על ההשפעה שלי, איך אני אשפיע כמו על כל אותם דברים ששמנו קודם במאפיינים. זאת אומרת צריכים להופיע בפרסומים.
ואני אגיד אנחנו רואים שאנשים מאוד מאוד מחפשים לקרוא וללמוד כלומר גם באתר החברה גם בדף לינקדאין של החברה, גם בסרטונים ששולחים אליהם לפני אנשים מחפשים לצרוך תוכן ולכן כל מה שאת אומרת הוא מאוד מאוד חשוב לייצר את התוכן שאותם מועמדים יוכלו לראות יוכלו לקרוא יוכלו לצפות בווידאו ואיפה כן.
נגעת פה בשתי נקודות חשובות ככה שתיפה נבלעו לנושא לשים עליהם את הספוט הנושא הזה של לשים את עצמך בנעליים של המועמד שזה משהו שאת מדברת עליו כבר שנים. זה כל כך נכון אנחנו הרבה פעמים חושבים ישר על עצמנו לא אני לא הייתי הולכת לזה לא אני לא הייתי אבל אנחנו לא קהל היעד. אנחנו בסוף בונים לקהל יעד ששונה מאיתנו בין אם זה בפרופיל של התפקיד בין אם זה באמת בגיל. אנחנו צריכים לשים את עצמנו בנעליים שלהם ולהבין מה מתאים להם ומה מעניין אותם ובהתאם לזה למסגרת ההזדמנות ולפרסם את המשרה.
הרבה פעמים גם אנחנו הולכים למקומות האלה של כותרות בומבסטיות של תנאים מעולים אווירה נעימה אווירה טובה אווירה דינמית וצעירה אל תלכו למקומות האלה כי זה לא אומר הרבה וזה כל מודעת גיוס נראית אותו הדבר באמת תנסו לזקק את הערך המשמעותי של מה אתם מציעים בתפקיד או בארגון, ותנו להם לדבר.
לייצר סרטונים ככלי פרסום
אני כל כך מסכימה איתך על האווירה דינאמית וצעירה כל המודעות נראות באמת כל כך דומות וכשאני אני את יודעת בסדנאות ראיון שלי אחד הדברים שאני אומרת באמת כבר הרבה שנים (הרגשתי זקנה כשאמרת את זה אבל זה בסדר… ואני מדור ה-) אני אומרת להם תעשו סרטון של המנהל: קחו את הטלפון תחזיקו את הטלפון תעשו סרטון של המנהל/מנהלת. את יודעת שאני מדברת על זה כבר לפחות חמש שנים אם לא יותר, ואנשים כל כך מופתעים מזה. אני אומרת באמת, הטלפונים שלנו מצלמים סרטונים באיכות כל כך גבוהה כבר שנים, טיקטוק כבר שנים קיים… כלומר למה זה עדיין כל כך מפתיע כקונספט של להגיד אל תפרסמו רק מודעה יבשה וסטנדרטית תישבו עם הטלפון תצלמו את המנהל מספר על התפקיד מנהלת מספרת על התפקיד תצלמו את הצוות מדבר על התפקיד אנשים רוצים להרגיש עם מי הם הולכים לעבוד.
שמת את זה מאוד חזק בואו תהפכו את זה למשהו חי למה להישאר כמו שפרסמנו מודעות כשניהלתי גיוס בשנת 2000 למה להישאר ב25 שנה אחורה אנחנו כבר התקדמנו זה כבר לא עולה לנו שקל זה כל כך פשוט כאילו זה משגע אותי שזה עדיין כל כך מפתיע את המנהלים וואי איזה רעיון טוב איזה רעיון טוב כאילו בכל סדנה בכל סדנה גם היום 2024 למה זה עדיין מפתיע את המנהלים כל כך. אני גם צריכה להכיל את זה: זה כל כך נגיש ועדיין כמעט אף אחד לא עושה את זה.
חשיבות האותנטיות
אני חושבת שיש פה איזשהו … זה כמו שריר כזה שצריך לפתח נורא קשה לעבור את המחסום זה כמו לעשות לגשת ולכתוב תכנים בלינקדאין או בפייסבוק צריך לעבור איזשהו מחסום. גם הרבה פעמים אנחנו בתפיסות של הסרטון צריך להיות מהוקצע הוא צריך להיות ערוך על ידי עורך מקצועי וזה צריך להיות "פיין" ולא, זה יכול להיות אותנטי. זה הדור שמחפש את האותנטיות הם רוצים לראות גם את "הפאקים" וזה בסדר אם נצלם וברקע לא יודעת מה החלון לא יהיו בו עצים אלא יהיו שם משאיות, כלומר האותנטיות הזאת היא מאוד מאוד מאוד חשובה ואני חושבת שזה אפילו לא רק דור הזאת זה משהו שזה גם איזושהי מגמה שככה בשנים האחרונות וזה בסדר שהסרטונים לא יהיו מאה אחוז מושלמים זה לא סרטון לטלוויזיה זה לא פרסומת, צריך להיות אותנטי וגם אם זה היה סרטון לטלוויזיה האותנטיות היא כל כך חשובה היום כל כך.
את לחלוטין צודקת. אני חושבת שצריך להוסיף את זה לרשימת המאפיינים ואני רואה שיש פה שאלה או תגובה ולא אמרנו בהתחלה אבל אתם מאוד מוזמנים לכתוב שאלות יש לנו עוד 20 דקות אז אם יש לכם שאלות אתם מאוד מאוד מוזמנים לכתוב.
שרון כותבת: מגמת השוק היום היא של המעסיק הרבה מעסיקים למרות כל מה שאנחנו אומרים פרסומות מודעות לכן אנחנו פה כי אנחנו מדברים פה עם המעסיקים זה בדיוק המשימה לרוב לא יופיעו שעות כמעט לא מוצאים סרטונים מנהלים שמספרים אנחנו עדיין לא שם.
זה בדיוק מה שאמרתי שרון אני איתך אמרתי שזה מתסכל אותי שאחרי כל כך הרבה שנים שאני מדברת על זה זה עדיין מאוד מפתיע את המנהלים אני לגמרי איתך אני חושבת שהשוק אני אומרת תמיד שהשוק הוא דווקא של המועמדים בגלל שהם אלה שיש להם את הווטו האחרון כלומר יכול הארגון לעשות שמיניות באוויר ועדיין אם המועמד מועמדת לא רוצים את העבודה הם לא ייקחו אותה ואנחנו פה כדי לדבר על מה ארגונים יכולים לעשות כדי שהם באמת יקשיבו יותר כדי שהם יצליחו להשפיע יותר על המועמדים מדור הזד אבל את צודקת זה עדיין לא שם אנחנו איתך אז שרון צודקת אבל זה בעצם גם הזדמנות עבורכם עבור כל מי שנמצא פה למי שכן פועל ככה מאוד להתבלט כי באמת הרוב הגדול לא נמצא שם אז מי שכבר כן עושה את זה באמת מאוד מתבלט ורואים את הפעילות ככה הרבה יותר בצורה משמעותית.
אז אני רואה אסנת את השאלה, אסנת שואלת אם אפשר לחזור על המאפיינים של דור הזאת בגלל שחזרנו על זה כמה פעמים קודם אולי בסיכום ננסה לחזור על זה אבל אנחנו נקליט ואני אעלה לאתר כל מי שהיה רשום יקבל או מי שנרשם לוובינר גם יקבל את הקישור עם הפרטים גם לאתר וגם לפודקאסט אז תעקבו אחר כך אם פספסתם את החלק הראשון אבל גם אני אנסה לסכם אחר כך שוב את המאפיינים של הדור
איפה לפרסם לדור ה Z?
אני רוצה עוד לשאול אותך אז דיברנו הרבה על מה חשוב שיהיה ולהיכנס לנעליים שניהם ולייצר תכנים שמדברים בשפה שלהם איפה את רואה שאפשר לחפש אותם איפה לפרסם את זה איך לפרסם את זה מה עובד
אז התשובה הראשונה שבאה לי לצעוק אותה ברור שברשתות החברתיות כלומר, שזה לטעמי היום באיזשהו מקום באמת ה-basic כלומר נמצאים שם עכשיו יש כל כך הרבה רשתות חברתיות אז איפה אז ברור שטיקטוק אבל לא ברור שרק טיקטוק ותראו יש לנו היום באמת הרשתות החברתיות המשמעותיות לגיוס עודים זה פייסבוק אינסטגרם טיק טוק לינקדין ולסקטורים מסוימים כנראה שגם טוויטר או איקס או אני לא יודעת אם הוא שינה כבר את השם שוב רלוונטי גם. אנחנו בסוף צריכים להבין באמת מי פלח השוק שאנחנו פונים אליו או מה הפרופיל של אותו תפקיד ואפשר גם ממש ללכת לשאול וזה מה שמורית שגם את לימדת אותי לדבר עם העובדים שלנו וללכת לשאול אותם איפה אתם נמצאים באיזה פורומים אולי בקבוצות, באיזה רשתות חברתיות אתם משתמשים ומהם ללמוד איפה הקהל הזה נמצא עכשיו לכולם היום יש טיק טוק כלומר גם לחמותי שהיא בבית 75 יש לה טיק טוק והיא מוציאה משם מתכונים וגם לבת שלי שהיא בת 11 יש לה טיקטוק. אז נמצאים שם וזה כלי שאגב אם מסתכלים רגע על נתונים ככה מספריים טיקטוק דוחקת את פייסבוק לאט לאט.
אנחנו רואים שזמן השימוש בטיקטוק עולה ובפייסבוק ובאינסטגרם הוא יורד כלומר בשנת 2022 קרה איזשהו מהפך וטיקטוק הופכת ונהיית יותר דומיננטית וזה מחזיר אותנו לקושי הזה של לצלם סרטון כאילו פתאום אני כמגייסת מה אני צריכה לספר על המשרה בסרטון וזה סוג אחר של תוכן שצריך לייצר אבל צריך להיות שם כלומר טיקטוק לא תיעלם וטיקטוק זה מקור גיוס משמעותי לדור הזד היא עדיין לא ב-100 אחוז אפויה בתחום הגיוס אבל כבר עכשיו אפשר לראות המון המון ערוצים של מיתוג מעסיק ומודעות גיוס שהן אחרות שכמו שאמרת זה לא מודעה כתובה של זה אלא זה מישהו שמספר או שזה ביום של איזושהי סצנה או שזה ממש מצלמים את המקום עבודה כלומר עכשיו הולכים למוקד ומצלמים שם הולכים לאיזשהו מפעל ומצלמים שם וטיק טוק זה כלי גיוס שהלך ויהיה משמעותי לטעמי ולכן דרך אגב, הדור הזה לדעתי גם הרבה מהם לא נמצאים בפייסבוק כלומר אנחנו תקועים עמוק בפייסבוק כן נכון דור ה X, Y.
אבל החבר'ה הצעירים לפחות בדור הזה שלי בבית אף אחד מהם לא בפייסבוק אולי יש להם איזה פרופיל שם אבל הם לא מסתובבים שם אבל טיק טוק בהחלט. בעצם את אומרת זה לא רק לעבור ערוץ של מדיה אלא זה לעבור ממש במדיה לעבור ממדיה כתובה או תמונה נגיד אינסטגרם פייסבוק שהיה בעבר למדיה מדיום של וידאו של לספר של לדבר של לתת יותר את התחושה האותנטית של השטח של המקום וגם לסגנון של הארגונים של הדור הזה.
לחלוטין. זה ממש לאמן את עצמך לפרסם בצורה שהיא אחרת באופן כללי גם צריך לזכור שהם לא יהיו איפה שההורים שלהם נמצאים כלומר הבריחה הזאת מפייסבוק זה כי אנחנו נמצאים שם אז הם לא יהיו שם והערוצים האלה גם כל הזמן מתפתחים אני לא יודעת אם אתם מכירות את דיסקורד אבל זה כאילו זה הוואטסאפ של החבר'ה של דור האלפא נקרא לזה אפילו של הזדים הם לא מתקדמים בוואטסאפ הם כל היום בדיסקורד אין שם עדיין אפשרות
ומה מאפיין את הדיסקורד אני מכירה אותו דרך ה-midjourney אבל מה מאפיין את הדיסקורד?
זה וואטסאפ כלומר מבחינת הפיצ'רים והיכולות זה וואטסאפ רק שאנחנו לא נמצאים שם ההורים שלנו לא נמצאים שם אז הם שם אז יכול להיות שהפיצ'רים קצת שונים כי יותר קל לעשות שיחות משותפות קבוצתיות זהו. זה מה שאני מכירה, עושים שיחות קבוצתיות אבל בואי גם בוואטסאפ אפשר לייצר קבוצות ולעשות שיחות… הם התלבשו על הדיסקורד. הדיסקורד גם מתחבר להמון משחקים שהם משחקים בהם כלומר יש אפשרות שם גם לשחק ולעשות את השיחות האלה אבל כל שנתיים יהיה איזשהו ערוץ כזה חדש וחלק מהתפקיד שלנו כמגייסות סלש נשות שיווק זה להיות על הדברים ולהבין איפה הם נמצאים ואת זה אפשר לעשות גם מסיחות עם עובדים ולשאול אותם איפה אתם נמצאים באיזה קהילות וכו' וגם כל הזמן להתעדכן ולהבין מה קורה.
ג'ולי כותבת שלא רק ברשת החברתית אלא גם במגזר הציבורי רשויות עמותות ומוסדות להשכלה גבוהה אז באמת באיזה עוד ערוצים חוץ מהמדיה החברתית את מפרסמת?
את רואה שאפשר לתקשר איתם אז… דרך נוספת זה באמת כל הנושא הזה והזכרתי את זה מקודם מורית זה הנושא של התוכן והמידע כלומר זה דור שצורך תוכן אז הרבה פעמים אנחנו אוהבים להגיע אליו דרך תכני שמעניינים אותם תכנים שהם רלוונטיים. בדיוק כמו שכשאנחנו קונים מוצר אנחנו לא נראה פרסומת וישר נלך לקנות אלא אנחנו כנראה ניחשף למוצר הזה כמה וכמה פעמים ואולי גם נשאר חברה ונחקור ונקבל עוד פרטים לפני שנקנה אותו אז אותו הדבר עם עבודה.
כלומר אנחנו לא צריכים להיות כארגון נוכחים רק ברגע שאנחנו מגייסים אנחנו צריכים לעשות פעילות שהיא מתמשכת כל הזמן. זה יכול להיות בוובינרים, זה יכול להיות בגוגל, זה יכול להיות בתכנים שנעלה לעמוד קריירה, במגוון של ערוצים. אם אנחנו מדברים רגע על הדיגיטל, במיגוון של ערוצים דיגיטליים כדי להישאר במודעות שלהם כדי שברגע שהחל לגייס הם כבר יזכרו אותנו הם כבר יכירו אותנו כבר יהיה להם איזשהו מושג על מה מדובר.
אז למשל זה יכול להיות דרך אם עדון נשארת במדיה הדיגיטלית, קידום בגוגל, וזה יכול להיות כתבות תוכן שנעשה, וזה יכול להיות שת"פים שנעשה עם מובילי דעה. אפשר להגיד לכם שלגייס לתחום היצור, מוקדי שירות, אני מדברת רגע מה שאני קראה לפרונטליינר זה על התפקידי שירות או התחלתים השיטה של לעבוד עם מובילי דעה אלה שנותנים את הקוד קופון אז גם בגיוס עובדים זה הופך לדרך להגיע לקהל יש לך.
איזה פרויקט כזה שעשית שאת יכולה לספר לנו עליו?
כבר שהייתי באלעל וגייסנו דיילי אוויר היה לנו גיוס מאוד מאוד מאוד גדול של דיילי אוויר לעשות זה היה עוד אני מדברת אתכם על לפני זה היה עשר שנים אפילו יותר… לא סליחה זה היה לפני כן כמעט שמונה-תשע שנים הבאנו מובילי דעה להצטלם במטוסים ולעזור לנו לגייס את העובדים וראינו אפקט ישיר. היום אנחנו משתמשים אני יכולה להגיד לכם במעוף הרבה פעמים במובילי דעה מהמגזר הערבי כדי להגיע לעובדי יצור באזורים מסוימים, ראיתי גם חברות אחרות שעושות שימוש במובילי דעה כל מיני קומיקאים, אנחנו רואים את זה בואו נסתכל רגע על החברות הגדולות זה הגיע גם לטלוויזיה אגד הפרסומת נכון עם שחקן מפורסם לדעתי גם אחד הבנקים עשה את זה כלומר השימוש במובילי דעה זה אחלה דרך להגיע לדור הצעיר ולדבר בשפה שלהם ולתקשר את המסרים דרך אותם אנשים שהם מכירים.
אני ראיתי באמת אני לא ראיתי הרבה בטלוויזיה חוץ מחדשות בחצי שנה האחרונה אבל כן יצא לי לשים לב לזה שגם המשטרה גם שירות בתי הסוהר גם כאילו הגופים הממשלתיים אלו סרטונים לגיוס כאילו אם שמצגירים את כל ההטבות כלומר המעבר לוידאו המעבר גם לטלוויזיה כן כשיש לך כסף שאתה צריך כאיזה כמויות, אבל אפילו בלי טלוויזיה עצם המעבר לוידאו אותי תפס. כלומר אם הגענו לזה שהמשטרה והשב"ס עושים סרטונים שזה לא סטנדרטי אז באמת כל ארגון ראוי שיצליח לצאת ולהסתובב שם. גם כן יש דברים שאת רואה שאתם עושים באוניברסיטאות או במוסדות להשכלה גבוהה ככה לסטודנטים יוצא לך להתעסק תראו יש את ירידת העסוקה המסורתיים אני מודה ששם אני פחות מצאתי את הנחלה זה נכון ש…
מה מחליף אותם מבחינתך מול סטודנטים?
אז הרבה פרסום ברשתות חברתיות יש כן את המקום של היציאה לשטח ולשלב את זה בפעילויות שהן חווייתיות יותר אני יכולה להגיד לכם של לעשות פעילות לפעמים במכוני כושר איפה שהם נמצאים או לעשות פעילויות במקומות בילוי בפאבים ראיתי הרבה ערבי בירה פאב, הרצאה על הבר על ה זה נכון אני חושבת שמכבי שהייתה להם תקופה שהם גייסו החיות עשו פעילות מאוד מאוד יפה של משהו על הבר כלומר יש כאן להמות לך שיבה מחוץ לקופסא ושוב להבין איפה הם נמצאים כי אם אנחנו יודעים שזה דור שנמצא במכון כושר כנראה 80% מהזמן שלו לפרסם במכוני כושר אני כל הזמן רואה פרסומות לא כל הזמן אבל ראיתי כמה פעמים פרסומות ממש מודעות גיוס בתוך מכוני כושר אם זה לתפקידים מסוימים במועדונים בשירותים יש אפילו את הפאבים. פרסומות זה גם שם כלומר זה כל הזמן להיות במודעות ולהבין איפה הם נמצאים
ג'ולי רשמה כאן את הנושא של באמת רשויות ועמותות והמגזר הציבורי בסוף אם אנחנו מדברים רגע גם על הנושא הערכי ועל שילוב של אוכלוסייה מגוונת. אז באמת יש היום גם המון עמותות שאפשר להגיע לדור הזה אבל ממקום של מקובל של גיוון תעסוקתי וגם בהן כדאי להיעזר ובדרך כלל גם השירות ניתן חינם למעסיקים וזה ערוץ ששווה לנסות אותו כלומר רואים משם ההצלחות וזה לגמרי ערוץ ששווה לנסות אותו גם כדי לחזק את הגיוון התעסוקתי.
אני מספרת כבר שנים על המודל שאת הכנסת בזמנו באלעל של לפתוח קבוצת וואטסאפ שמשלבת את המועמדים לקראת היום גיוס יחד עם עובדים בפנים ואני חושבת שגם זה הוא דיברת קודם על דיסקורד ואני חושבת שגם זה וטלגרם שהיום פעיל יותר ויותר גם זה מודל שבעיניים מאוד חזק דיברנו קודם על אחד המאפיינים זה הקטע החברתי ועל לדבר עם אנשים שכבר עושים את התפקיד היום אז אני חושבת שזה רעיון שראינו אז שעבד לך מאוד טוב וסיפרת עליו בהרצאות בזמנו שעשית בכנסים ואני חושבת שהוא לחלוטין רלוונטי גם היום אם אתם עושים יום גיוס אם אתם עושים איזשהו אירוע אם יש לכם דרך להכניס את כל המועמדים או לאפשר למועמדים להצטרף לקבוצת וואטסאפ או קבוצת טלגרם שהם שומעים והם קוראים והם רואים את השיח שיש בין עובדים שאנשים שעובדים שם יכולים לשאול אותם שאלות יש בזה משהו מאוד חי ואותנטי, וגם לא סטנדרטי אבל גם לא במסגרת הפורמלית של הארגון אלא ככה מאפשר את החיבור האישי הישיר הזה בין המועמדים והעובדים שיש בזה משהו בעיניי מאוד חזק היה אז וזה … על ההובלה של זה והיוזמה של זה ובאמת מבחינתי זה עדיין רול מודל.
לגמרי. זה בדיוק הנושא של האותנטיות ואם אני מסתכל על זה בפרספקטיבה יותר רחבה זה כל נושא השגרירים זה איך אני הופכת את העובדים שלי לשגרים יש לזה כל מיני מודלים זה יכול להיות קבוצה של שגרים שאני מפעילה אותם יש לי היום אגב עוד באמת כיוון וזה מתחבר גם למה שאמר שעובד מעולה זה הנושא של ה-thought leadership של לקחת רגע אנשים ולהפוך אותם ליוצרי תוכן שלי בארגון אני לא יודעת אם יצא לכם לשמוע אבל זה כל כך חזק שהיום בלינקדאין אפשר לקדם באופן ממומן פוסטים אישיים כלומר הנושא הזה של לקחת מישהו שכותב עבורך האפקט של זה הוא כל כך משמעותי שלינקדאין זיהו את זה ומאפשרים אפילו היום לי כמעסיקה לקדם פוסט שאחד העובדים שלי כתב כדי לחשוף את זה בצורה יותר רחבה וכמעט לא רואים שזה ממומן.
אז אנחנו כאילו נמצאים בעולם של אותנטיות טיפה מרמים את הנושא של הקידום והחשיפה אבל אנשים רוצים לשמוע מהאנשים אנשים רוצים לשמוע מהאנשים איך זה לעבוד בארגון וייחוד בייחוד בדורות האלה שאלה זו מחברת לנו שוב לאותנטיות אז אם זה בקבוצת וואטסאפ ואם זה על ידי פוסט בלינקדין ואם זה על ידי קבוצת בטלגרם שימו את העובדים בפרונט, תנו להם רגע את הבמה. זה בא לידי ביטוי במבצעי חבר מביא חבר שגם את מדברת על זה הרבה שבסוף להגיע לעובדים דרך חברים זה יכול להיות כלי גיוס סופר סופר משמעותי תנו לעובדים את הבמה ותשימו אותם בפרונט.
אז אנחנו בחמש דקות אחרונות אז גם אם יש לכם איזו שאלה חשובה תוסיפו ואני ארצה תכף לשאול אותך אם יש לך את מה שלושת הטיפים המרכזיים שלך ככה בסיכום של השיחה ג'ולי הוסיפה של ידע כללי מרכזי צעירים מקבלים רשימות של צעירים היחידה להכוונת חיילים משוחררים ולכן היכולת התפוצה שלהם גבוהה ומדויקת ולא אמרתי קודם תודה גם לשלומית שככה כתבה את הסיכום של סיכום של המאפיינים
מה שלושת הטיפים המרכזיים של הגר?
אז אני אשאלה רגע ככה מה הטיפים המרכזיים שלך לכולנו בסיכום אם אנחנו רוצים מחר לגייס חבר'ה צעירים דור הזד מה חשוב שנדע כשאנחנו ניגשים לפרופיל הזה לחברה האלה.
- אני חושבת שבאמת הנקודה הראשונה זה אחרי שהבנו מה הם רוצים ומה מאפיין אותם זה באמת לנושא כל מה שדיברנו על מסגור ההזדמנות איך אנחנו ממסגרים עבורם זה ההזדמנות בתפקיד בארגון ונותנים להם את מה שהם מחפשים כלומר מגישים את הצעת הערך שלנו בצורה מאוד מאוד ברורה זה לדעתי זה הבסיס להכול.
- מעבר לזה באמת להבין איפה הם נמצאים ולהיות שם כל הנושא של הייצור תוכן, ייצור מודעות, שהן לא רק בהכרח סטטיות אלא בוידאו. סופר סופר חשוב. אני מחברת את זה לטיקטוק ועדיין אנחנו באותו טיפ טיקטוק תהיו שם ברשתות החברתיות האלו שהם נמצאים תלמדו לייצר את התוכן דרך וידאו גם סופר חשוב.
- אני חושבת שהנקודה השלישית זה באמת האותנטיות. להבין איך אנחנו שומרים על אותנטיות לכל אורך הדרך לכל אורך תהליך הגיוס לא רק כשפרסמנו את המשרד אלא גם מה קורה אחרי זה לבנות איזשהו פלואו של חוויית מועמד שגם מספקת להם המון מידע מצד אחד בסוף התהליך הגיוס הוא באמת מאוד עם המון חוסר ודאות אנחנו צריכים לספק להם את המידע הזה שהם מחפשים לעשות את זה בצורה אותנטית ובצורה שהם מכירים בצורה טכנולוגית שחושפת להם את האמת של מה שקורה בארגון ומנגישה להם את מה שהם מחפשים בצורה הכי ברורה שיש. אלה ככה לדעתי באמת שלושת הטיפים.
טיפים מעולים אני מתחברת
הבטחתי לסכם ככה לחזור שוב על המאפיינים של הדור ותוך כדי שאני חוזרת על זה בעזרתה דיבה של שלומית רחמני אז תודה שלומית אני אשמח אם תכתבו ככה מה אתם לוקחים מהמפגש ואיך היה לכם אני אשמח אם תכתבו בתגובות אבל החבר'ה האלה מה שמאפיין אותם זה שהם מאוד טכנולוגיים אגר דיברה על זה שהם נולדו לתוך העידן הזה של המדיה חברתית של כל הטכנולוגיה והם שואפים להיות עצמאים או הם מסתכלים על היכולת שלהם ככה להיות סלאשרים לשלב בין העולמות הם מאוד חברתיים הם צריכים את החיבור הזה האנושי חשוב עליהם להרגיש בה לערך ולהשפיע הם מאוד ערכיים הם רוצים לראות שהערכים שלהם מחוברים לערכים של הארגון וספציפית הערכים של המחוברות החברתית והסביבתית הגר דיברה על זה שהם נאמנים כל עוד יש להם הם מרגישים שהם מתפתחים אז הם ישמחו להישאר בארגון ושהם צריכים את הגמישות שלהם.
דנה הבטחתי לך את הבמה סליחה שכחתי אז בואי יש לך שתי דקות בואי לשאול שאלה לנצל את הבמה סליחה דנה אם את עוד פה מוזמנת לפתוח את המיקרופון.
היי אני כאן תודה אני עובדת בעמותת שלומית שזה עמותה בעצם שמכילה מתנדבים בשירות לאומי אז אני לוקחת מאוד את כל המסרים לטובת העובדים שלנו הבעיה שלנו נתקלים בה היום בעצם שגם המועמדים שמגיעים לשירות לאומי הם בדיוק דור הזד, וזו בעיה כי זו מסגרת מאוד מאוד ברורה שאין בגמישות ואנחנו בסוף מפעילים אותם בתוך מקומות שירות שהם מקומות ציבוריים לכל דבר ואין לנו שליטה בעצם על שינוי המדיניות או אופי הארגון ששם הם ישרתו וזה מאוד בעייתי אבל בגלל זה אמרתי זה ארוך ואני לא בטוחה שזה מתאים לכאן ובצורה כזאת אולי נשתמש בכם באופן פרטי לייעוץ אישי שלנו אחר כך אבל זו באמת בעיה זה בעיה שאנחנו מאוד נתקלים בבעיה בעמותה שלנו ואני מניחה שבכל רגע ורגע ראיין.
יש לך איזה שהוא רעיון איך לייצר את מה חשוב שדנה תשים ככה אם היא מפרסמת היום את העבודה בעמותה על מה עצה מדגש את ההתנדבות כן כי הם בוחרים להיות בשירות לאומי אבל מה להדגיש כדי שיבחרו דווקא את העבודה שם זה לא גיוס סטנדרטי אבל בכל זאת אז שוב זה בעצם באמת להדגיש את הצעת הערך אני חושבת אבל שדנה מדברת פה על משהו שהוא גם טיפה אחר של אחרי שהם מתחילים את התפקיד אם הבנתי אותה נכון זאת אומרת אז הם מבינים שזה אולי קצת נכון פחות מתאים להם פה יכול להיות שנדרשת נראה לי מדוברת על הבית הפרקטי באמת עבודה גם מולה ארגונים בסוף שוב אמרנו את זה מקודם ארגונים שלא ישכילו לעשות את ההתאמות האלה ואת השינויים האלו ימשיכו להיתקל בקשיים מאוד מאוד גדולים לגייס מצד שני עדיין יש את האנשים שעובדים במה שנקרא … ועדיין יש כאלה צריך פה המון תאום ציפיות לדעתי כדי למנוע אחרי זה את האכזבה או את התחושה של הלא מתאים לי ולנסות אולי כן לבנות מסלולים שמאפשרים את הגמישות הזאת או זה קצת יותר אמור להציע למדינת ישראל אלא לשנות את אופי השירות הלאומי אבל זה באמת…
אני אעצור דווקא נראה שאנשים כבר יורדים וחושבים כן לסגור את השיח אחד אנחנו נצטרף כמובן את הטלפון של הגר ואת יכולה לפנות אליה באופן אישי את הטלפון והמייל שלה נצרף גם להקלטה הגר אם את רוצה לכתוב פה בצ'ט בינתיים למי שקראה על הקו את מוזמנת כמובן ואני אגיד שבעיניי כל עמותה וגוף כמו שלכם כן אני אקח רגע את השאלה שלך לא רק לעולם של שירות לאומי אלא בכלל לעמותות הסיפור הערכי הוא המפתח וחבר'ה צעירים לא מחפשים רק לעבוד עם סביבה של חבר'ה צעירים אלא מחפשים להיות משמעותיים מחפשים להשפיע ראינו את זה במלחמה בצורה דרמטית דרמטית כמה הדור הזה הוא דור ערכי ושחשוב לו להשפיע ומוכן לתת גם את החיים שלו בשביל זה בהחלט חשוב הדגש על המקום הערכי.
יש פה שאלה איך אפשר ליצור איתי קשר הוואטסאפ והטלפון שלי מפורסם וידוע תמיד מוזמנים לכתוב אליי אני אכתוב אותו פה 054-2424707 אני כותבת אותו פה מוזמנים לשלוח לי וואטסאפ תמיד אם אני לא זמינה אני עונה ברגע שאני נתפנה וואטסאפ זה הדרך הכי נוחה איתי
הגרי וואו שתי דקות כבר אחרי הזמן אנחנו יודעים שצריך לשחרר את כולם כתבו לך פה המון תודות ושעזרת לנו לעשות סדר גם לי באופן אישי וגם פה לרבה אחרים על הקו אז תודה רבה רבה ואנחנו עוד נשמע ממך אין לי ספק אני עוקבת ואני רואה את הצמיחה המטאורית שלך אז תודה לך על זה שאת תמיד משתפת ופתוחה ומלמדת גם אותנו מהתובנות שלך.
כיף שהיית איתי איתך תודה רבה על ההזמנה נהניתי
תודה לכולם
תודה לכולם גם על השאלות וגם על המעורבות ביי לכם שיהיה לכם יום טוב ובשורות טובות לכולנו
כמה מהתגובות שקיבלנו בסוף השיחה:
- תודה רבה על מפגש עם המון ערך . זה תרם לי .
- תודה
- תודה רבה על המפגש מעניין! תרם מאוד
- תודה רבה על המפגש, תרם לי המון.
- מענין מאוד. תודה רבה
- תודה רבה לכן
- תודה רבה 🌷, בהחלט עשית לי סדר במאפיינים זה ממש תרם לי
- מרתק ומעניין!!
- תודה רבה לכן על טיפים ועל ערך משמעותי בעולם הגיוס!
- תודה רבה! מעניין מאד
- כרגיל כמו כל המפגשים שאת מובילה מורית, היה מפגש מעשיר, מחדש, ממוקד שנותן כלים ופותח את הראש לחידושים ודגשים בעולם הגיוס של היום. תודה הגר היה מעולה!
ליצירת קשר עם הגר מן סרוסי
פרטים על פעילות גטג’וב למעסיקים> https://getjob.co.il/get-staff/
052-5938848 – ליצירת קשר ישירות עם הגר
hagarm86@gmail.com
מוזמנים ליצור קשר לכל פעילות בנושא גיוס עובדים ושיווק הגיוס