fbpx

מה עובדים יעדיפו כתגמול על חבר מביא חבר?

תוכן עניינים

שיתוף המאמר:

לפני יומיים נשאלה בקבוצת משאבי אנוש שאלה מצוינת על חבר מביא חבר – מה עובדים יעדיפו כתגמול.

קודם כל שאלה חשובה לשאול, כי נרצה לתגמל עובדים בצורה שמתחברת לרצונות שלהם. רוב מוחץ של התשובות היה "כסף". ואכן, הרבה שנים גם כלכלנים חשבו שה"מתימטיקה" מאחורי הנעה, פשוטה – תנו יותר כסף, ותייצרו יותר מוטיבציה.

דן פינק בספרו "מוטיבציה" שאפילו תורגם לעברית, מביא ממחקר חשוב של כלכלנים מה-MIT, מקרנגי מלון, מאוניברסיטת שיקגו. במחקר גילו שתגמול כספי גדול יותר לבד, גורם לתרומה גדולה יותר רק כשהפעולה הנדרשת היא פיזית. כשהפעולה כוללת גם מעורבות של חשיבה קוגנטיבית, הפעולה היתה הפוכה, יותר כסף הוביל לירידה בביצועים, עד מצב שבפעילויות מורכבות, יותר כסף מוביל ממש לביצועים ירודים ואפילו נמוכים ביותר.

בספרו פינק מדבר על לשלם מספיק כסף כדי שאנשים לא יעשו דברים רק בשביל הכסף, כמו משכורת . ואז, 3 גורמים משמעותיים שמייצרים הנעה פנימית:

  • אוטונומיה
  • מיומנות
  • ומטרה.

אוטונומיה – הדחף לכוון את חיינו.

מיומנות – הרצון להשתפר יותר ויותר במשהו שחשוב לנו.

מטרה – התשוקה לעשות את מה שאנו עושים בשירות משהו שהוא גדול יותר מאיתנו. (תרגום של יפעת אדלר, פיקוח מקצועי אביהו טורציון)

אז איך כל זה מתחבר ל"חבר מביא חבר" היום? אם אנחנו רוצים להניע באמת את העובדים להביא חברים לארגון (מקור הגיוס הטוב ביותר, האפקטיבי ביותר, האיכותי ביותר באנשים שהוא מביא לארגון, שנשארים הכי הרבה, אחוזי קבלת הצעה גבוהים ביותר ועוד), כמו הארגונים המובילים בתחום שמגיעים ל 50-70% מהגיוסים דרך הערוץ הזה, אנחנו צריכים לפעול בצורה שתיצור הנעה אמיתית.

תחברו אותם ליעדים ותאפשרו להם עצמאות ואוטונומיה במהלכים, אבל בתמיכת הארגון), למשל תפיקו לעובדים שרוצים סרטונים איכותיים על למה כדאי לעבוד בתפקיד/בארגון שלהם. תחברו אותם למטרה גדולה יותר.

ההנעה לחבר מביא חבר צריכה להיות מההנהלה, לא משאבי אנוש. צריך להיות דחף עסקי, ניהולי, חיבור ליעדי החברה, חיבור למטרה גדולה עסקית ולא "משאבי אנושית" צריך להקל עליהם בתהליך, כדי שהם לא יצטרכו להתאמץ להביא חברים. להפוך את זה למיומנות פשוטה לאימוץ.

להכין תכנים אפקטיביים, ערוצי הגשה, יחס טוב לפונים, עדכון לחברים שהפנו. יש כבר עשרות דוגמאות מארגונים שאימצו את הגישה הזאת. אל תקחו את הדרך הקלה של לתת כסף… יש פה מהלך שדורש מהעובדים להירתם רגשית ועסקית – ממש לא משהו שרק כסף יניע פעולה. ואם נותנים תגמול – משהו עם חיבור רגשי ולא כסף. לא משהו שיישאב לבנק ולמינוס ויישכח אחרי דקה.

הנה באנימציה הסרטון של התקציר של פינק https://youtu.be/u6XAPnuFjJc

מאמרים נוספים שנבחרו בשבילך
ניהול גיוס
פרספקטיבה

פרספקטיבהאחד המשפטים שאני תמיד משתדלת לזכור, הוא שההיסטוריה נכתבת מהפרספקטיבה של הכותב.ת. כלומר, אותו אירוע, מעיניים של אנשים שונים ייראה אחרת לגמרי בסיפור שכל אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נרשמת כבר לדיוור של מורית על
גיוס עובדים?

This popup is the registration for Morit's Hebrew newsletter. If you don't read Hebrew, just click the X above.

אם גיוס עובדים מעניין אותך, הדיוור של מורית יתן לך רעיונות חדשים, תובנות מפתיעות וגישה למידע מעודכן בתחום. מורית שולחת הרבה מידע בשבילך, כדי לעזור לך להישאר בקצב מהיר ולהתעדכן בחדש בתחום לפני כולם (גם בזמן המלחמה)

דילוג לתוכן