המודל שאנחנו עובדים איתו ל"חבר מביא חבר" בארגון כולל 4 חלקים:
- הנהלת הארגון
- העובדים (או גורמים אחרים מפנים כמו ספקים / לקוחות)
- המועמדים
- וצוות הגיוס – שבונה ומניע את התשתית לכל המהלך
קמפיינים שיווקיים לגיוס "חבר מביא חבר"
אחד הכלים החזקים והחשובים ביותר שיש לצוות הגיוס כדי לקדם את התחום בארגון, הוא הקמפיינים השיווקיים שמפעילים כדי להניע את הארגון כולו, ולייצר סקרנות ועניין לאורך זמן. אם למשל בארגון שלכם כבר הרבה זמן ידוע שיש תגמול קבוע ל"חבר מביא חבר", והוא תמיד 1,000 ש"ח או 1,000 $, בלי קשר לסכום הספציפי (שכבר אפשר לגלות שהוא לא המפתח להצלחה), עצם זה שהתגמול קבוע כנראה יוביל לדעיכה בהצלחת התוכנית.
כלומר – אולי כשהשקתם אותה ראיתם עלייה בקו"ח, אבל לאורך זמן יש פחות ופחות הפניות, וזה לא קורה בגלל ש"מיציתם את השוק" או "העובדים הביאו את רוב החברים הרלוונטיים". אלו תגובות שאני שומעת הרבה פעמים שמסבירות דעיכה ב"חבר מביא חבר".
אבל יש ארגונים שבהם לא רואים דעיכה ואלה 2 סוגי ארגונים:
1. ארגונים שההנהלה מחוברת "מהבטן", ש"חבר מביא חבר" יושב חזק ב DNA הארגוני, בערכי הארגון, וכולם באמת אכפתיים ועסוקים במציאת עוד עובדים לארגון, 7X24 😉
2. ארגונים שצוות הגיוס מפעיל באופן קבוע קמפיין מתחלף, חדש, מדי חודש, או בפרק זמן קצר.
למשל כמו שכשאת/ה נכנס/ת לצומת ספרים או סטימצקי תמיד תמיד תמיד יהיה "במבצע" משהו חדש. יהיה מבצע של אותו חודש ויהיו ספרים חדשים שנכנסו לאותו מבצע של אותו חודש.
אז אני יודעת שלרתום את כל הארגון וההנהלה לוקח זמן ולא תמיד קל לביצוע, אבל קמפיינים מתחלפים הם בידיים שלנו בגיוס, ולכן רציתי לתת לך הבוקר השראה מכמה קמפיינים שראיתי או קראתי עליהם ומצאו חן בעיניי, בעיקר כי כל כך קל לאמץ אותם ולהתאים לארגון שלך.
הסעודה הפורטוגזית של Booking
בחברת בוקינג באמסטרדם חיפשו נציג שירות לקוחות דובר פורטוגזית ואנגלית, אבל לא מצאו קו"ח. המגייסת Jennifer Boulanger החליטה להיות יצירתית (נשמע שהארגון יודע לפרגן ליצירתיות), וארגנה ארוחה פורטוגזית לכל עובדי המשרד. עם הארוחה צירפו כרטיסים עם תזכורת שמחפשים הפניות לדוברי פורטוגזית והופ. זה קרה.
(קישור לבלוג עם הדוגמא הזו ועוד דוגמאות לחמ"ח בבוקינג)
לאן תרצו לטוס, רומא או פריז?
אני מודה, לא זוכרת באיזה ארגון זה היה (ואם במקרה אתם קוראים ומזהים שזה שלכם – תכתבו לי בבקשה), אבל אני לא אשכח את הארגון שנכנסתי אליו בוקר אחד וכל התקרה היתה מלאה בדגמי נייר של מגדל פיזה ושל האייפל מפריז.
השלטים המפוזרים אמרו "לאן תבחרו לטוס, רומא או פריז" וזה היה קמפיין החבר מביא חבר: מי שהביא חבר/ה לארגון יכול היה לבחור טיסה לאחד משני היעדים. אני זוכרת שחשבתי שהעלות של טיסה כזו בזמנו היתה כמה אלפי שקלים בודדים, מול החלופה של חברת השמה שהיתה עשרות אלפי שקלים.
הקמפיין הצליח מאד אם אתם רוצים לדעת, והביא ל"באזזז" ארגוני במשך שבועות רבים וגל של קורות חיים.
קמפיינים שתמיד מצליחים הם תיעוד של "שרשרת החברים": מי החבר/ה שהביא את איזה חבר/ה. תארו לכם שיש בארגון "קיר חברים" ותולים עליו אחת לחודש את תמונות העובדים שהביאו אחד/ת את השניה.
הנה הדוגמא של "מכבי טבעי", בקמפיין שרץ בהצלחה גדולה ב 2018
(תודה ליעל רותם שר ולאפרת בן אהרון על האישור לשיתוף!)