כשאני מדברת עם מנהלות ומנהלי גיוס על השקעה בגיוס, או על השתתפות בהדרכות או על מערכות גיוס שרוצים להטמיע, וכן הלאה, תמיד עולה שאלת המחיר. האם תקצבנו או לא תקצבנו
האם יש לנו כרגע כסף להדרכה/מערכת/שירותים בתחום.
כדי להצליח לייצר שינוי, ואני מאמינה שצריך לעשות שינוי דרמטי בנושא של תקציבים למשאבי אנוש, הגיע הזמן לשנות טרמינולוגיה.
צריך לעבור משפה של "עלות" לשפה של "השקעה"
כלומר לא רק לבדוק "כמה זה עולה לנו"אלא "כמה אני משקיעה ומה ההחזר על ההשקעה שאני מקבלת".
למשל – בדקתי עם לקוחה לא מזמן מה מקורות הגיוס בארגון שלה.
שאלתי: כמה שילמתם ללוח הדרושים שפרסמתם בו בשנתיים האחרונות. התברר שהשקיעו כ-4,000 ש"ח בלוח עצמו + עשרות או מאות שעות של מעבר על קורות החיים. שאלתי "כמה גייסתם מהמקור הזה" אמרו לי 0. אפס מאופס של גיוסים בשנתיים האחרונות. כלומר ההשקעה היתה לא גבוהה מדי בתקציב, אבל מאד גבוהה בשעות אדם והיא הובילה ל-0 גיוסים.
ROI, Return On Investment – החזר על השקעה גרוע
כשסיפרתי ביום חמישי האחרון בוובינר על "החממה לגיוס" שלנו, למנהלי ומנהלות גיוס, שיתפה שלומית רחמני אלמן מנהלת הגיוס בפיברו ישראל, שכשהיא רצתה לעשות מצגת להנהלה על הגיוס, היא התייעצה עם שני ארנסט (מנהלת הגיוס ב GM) שהיתה גם חברה בקבוצה בעבר, ותוך שעה הן בנו תוכנית מסודרת מה להציג.
כלומר ההיכרות דרך התוכנית (שהיתה לה עלות/השקעה כספית בתוכנית), איפשרה לה לבנות תוכנית ולהתייעץ – כך לחסוך לעצמה הרבה זמן ולהגיע לתוצר טוב בהרבה (=ההחזר על ההשקעה)
כלומר – אל תשאלו את עצמכם "כמה זה עולה לי"?
כדי להציג לארגון כל דבר – שירות שאתם רוצים לקנות, מערכת חדשה, תחקרו את ההשקעה בזמן/כסף, מול ההחזר על ההשקעה. תתרגלו לדבר בשפה הזאת ולהציג כך לארגון את התוכניות/תהליכים/הוצאות שלכם.
מעבר לזה שתיתפסו כיותר מקצועיות (ומקצועיים), זו דרך הצגה עסקית, מקצועית, שבהכרח תוביל להבנה טובה יותר של הארגון של הערך של התשתיות שאתם בונים לגיוס בארגון.
הרבה פעמים השקעה יחסית קטנה (למשל 1,500$ בסלוט שנתי לפרסום בלינקדאין, או 1200 ש"ח בחברות חודשית ב"חממה לגיוס" למנהלות גיוס) יכולה לייצר החזר עצום על ההשקעה.
הסיכוי שתקבלו את התקציב תלוי ביכולת שלכם להציג כהשקעה מול ההחזר על ההשקעה את תקציבי הגיוס.