סרטון קצר של 1:29 יכול לספר סיפור שלם ולעשות לכם את כל העבודה
אני מדברת בכל סדנת ראיון על זה שצריך להוציא מתוך הראיון את החלק של לספר על התפקיד. בכל כך הרבה מקרים הראיון נפתח במראיין או מראיינת שמתחילים לדבר על התפקיד, להרחיב עליו, על מה הם מחפשים עבורו, מה חשוב לדעת. יש שמרחיבים גם ומזהירים שהם מחפשים מישהו שלא ייבהל מהעומס או הלחץ, "משחירים" את התמונה.
יש בפתיחה כזאת לדעתי כל כך הרבה דברים בעייתיים:
1. עוד לא התחלתם לראיין, אין לכם מושג אם האיש או האישה שמולכם מתאימים. למה לשרוף 5-10-15 דקות של שניכם, עוד לפני שבדקתם התאמה.
2. רמת הקשב של המועמדים בשלב הזה הולכת ויורדת – הם רוצים להציג את עצמם. הם עצמם עוד לא יודעים אם בא להם על התפקיד או עליכם, או אם הם מתאימים בכלל…
3. אתם מתחילים להישמע לעצמכם כמו "תקליט שבור" (מונח של זקנים. אני יודעת). חוזרים על עצמכם. לפעמים אפילו חצי מדקלמים את זה. ככל שפגשתם יותר מועמדים זה נשמע יותר "רובוטי".
4. אם פגשתם 10 מועמדים ולכל אחד הסברתם 10 דקות, זה כבר 100 דקות שאולי אפשר לחסוך לכם…אבל עדיין המועמדים בוחנים אתכם, ורוצים להבין לאן הם הולכים וצריך תיאום ציפיות. אני יודעת. אז הנה חלופה חכמה ופשוטה: תייצרו סרטון קצר שמסביר את התפקיד, על היתרונות והחסרונות שבו ותשלחו להם לפני הראיון או אפילו תעלו לאתר או לרשת.
זה תוכן שקל למועמדים לצרוך ולצפות בו. עושים אותו פעם אחת, והמועמדים רואים אותו בזמנם החופשי לפני הראיון. את אלה שזה מושך, תקבלו לראיון "מבושלים" ומוכנים להתחיל לספר על עצמם. את אלה שלא, זה ישחרר ותוכלו להיפרד כידידים. אולי הם אפילו ימליצו עליכם לחברים שזה כן מתאים להם.
אם נדמה לכם שהעובדים והמנהלים לא ישתפו פעולה, תרשו לי לפקפק בכך. היום תרבות הסלפי, הסרטונים, הטיקטוק והאינסטגרם, כל כך חזקה שבטוח בכל ארגון תמצאו לפחות 1-2 אם לא 10 שיסכימו לספר ולהצטלם. והכנתי לכם כמה דוגמאות.
יוניליוור בסרטון של 1:29 דקות על תפקיד המלקט במרלוג.
עובדים ב 25- מעלות. מינוס 25!

ותודה לרינת חיות-צייג People Experience & Operations Manager ביונליוור, ששיתפה אותי בו ואישרה לנו להציג כאן.
אפשר כמובן גם לעשות סרטונים קצרים יותר, כמו כאן, הסרטון שאור אלמלח מנהלת הגיוס של רשת המסעדות של השף חיים כהן שיתפה אותי בעבר, סרטון לגיוס בריסטה שהם העלו לאינסטרגם של הרשת.
או סרטונים ארוכים יותר. אנה סרויה מנהלת הגיוס של הסוכנות היהודית שיתפה אותי בסרטונים שהפיקו: 3 סרטונים של כ-3 דקות כל אחד, בסגנון "סליחה על השאלה". שזה בכלל כיוון מצוין, לקחת פורמט שעובד לאחרים ולאמץ אותו אליכם. הנה אחד לדוגמא על התפקיד של מנהלת מערך ההכשרה בבית הספר לשליחות של הסוכנות. יש 2 נוספים בדף היוטיוב של הסוכנות.
הדבר העיקרי הוא לייצר תוכן שמסביר את התפקיד ולשלוח אותו לפני הראיון. אנחנו יודעים ממחקרים שככל שיש למועמדים יותר מידע ויותר הבנה על התפקיד זה מוביל ליותר תגובות חיוביות להצעות העבודה. אין לכם מה להפסיד! לחסוך זמן (ושיעמום של המראיינים) בראיונות. לייצר חוויה טובה יותר למועמדים והבנה של הארגון שאליו הם מתראיינים. אז למה לא?
ודרך אגב, זה ממש לא חייב להיות "מהונדס", יקר, מורכב. סרטון אותנטי שצילמתם בטלפון והעליתם כתוביות מאפליקציה בנייד יעבוד מצוין, ואולי אפילו יותר טוב ממשהו שנראה פחות "אותנטי".