fbpx

ספרים מומלצים – על גיוס, שיווק ועוד

תוכן עניינים

שיתוף המאמר:

אני "תולעת ספרים" מאז שאני מכירה את עצמי.

כשטיילתי עם ההורים שלי ואחי הצעיר בארה"ב בגיל 7, נסענו ברכב מניו יורק לקליפורניה (או הפוך… לא זוכרת). אני רק זוכרת טוב את אמא שלי מתלוננת "מוריתי, תרימי ראש, תראי נוף", ואני? הראש שלי היה בתוך 2 הספרים שהיו איתי בעברית. "שרה גיבורת ניל"י" ו"הבכור לבית אב"י" .  בסוף אותם שבועיים ידעתי את הספרים בעל פה. הם עד היום שניים מהסיפורים / אנשים / תקופות בהיסטוריה של ישראל שאני מרגישה הכי קשורה אליהם. בזכותם כבר אז הכתירו אותי תולעת ספרים. 

ב-2011 גיליתי את Audible

האפליקציה של אמזון שמאפשרת לשמוע ספרים בגרסת אודיו. זה פתח לי עולם חדש ומרגש, כי פתאום גם בנסיעות הרבות לסדנאות בצפון ובדרום, יכולתי ליהנות מספרים. באופן קסום גם תמיד משהו מתוך אותו ספר שקראתי התחבר לסדנה, ועזר לי. כך שזה סוג של "טריק" שלי עם עצמי. להקשיב לספרים בדרך לסדנאות. יודעת שהספר יעזור לי בהמשך היום. 

זו רשימת 18 הספרים המשמעותיים ביותר עבורי בשנים האחרונות. תכננתי 10 אבל הרשימה התארכה ולא הצלחתי להתאפק…יש פה גם ספרים שקשורים לגיוס, לשיווק. אבל בשורה התחתונה – כלים להבנת העולם האנושי, התנהגות אנושית, להבין את עצמנו ואחרים. אני מנסה כל יום להבין את עצמי קצת יותר… מה שנקרא work in progress תמידי.

מה ששיתפתי באנגלית מאמזון הם ספרים שאני לא חושבת שיצאו בעברית (אולי כן ועוד לא גיליתי), והספרים בעברית – הלינקים מובילים לצומת ספרים, מטעמי נוחות, אולי יש חנויות אחרות במחירים אחרים, שווה לחקור.

תוך כדי כתיבת ההמלצות קלטתי שיש לי קטע עם סופרות שמקריאות את הספרים שלהן בעצמן. זה אישי ומחבר לספר. האמת שזה נכון גם ל Mathew Dicks (שהבאתי ספר שלו כאן) וגארי ויינרצ'וק שהפעם לא הבאתי מספריו, אבל גם הם נהדרים ממש (Gary Vanerchuck) ומומלצים אחד אחד. כלומר למי שנוח לו לשמוע ספרים, שימו לב איך הקריין משפיע על ההנאה שלכם מהספר. לי זה עושה אימפקט עצום מי ואיך מקריינים.

מאד מאד אשמח לדעת אם התחברת למשהו מהספרים ואם יש לך להמליץ לי על ספר, אשמח עוד יותר 🙂

בתמונה: אני קוראת ספר (בדקתי מקרוב והספר הפוך…) כבר מגיל שנתיים או שלוש, תולעת ספרים

1. ברנה בראון – Brene Brown – Daring Greatly

https://amzn.to/2PirfWX
ברנה בראון היא ה-סופרת/מרצה שהכי "עשתה לי את זה" בשנה האחרונה. ב Audible היא מקריאה את ספריה בעצמה. זה חלק מהחיבור מבחינתי. מרגישה אותה ממש דרך המילים.

2 מספריה גם תורגמו לעברית, (זה שלפני וזה שאחרי Daring Greatly). אני כרגע באמצע האחרון שלה (Rising Strong), אז עוד אין לי הרבה חוויות ממנו, אבל באנגלית – זה הספר שהפך לי את הבטן. כמה שאני יודעת שיש כוח בשיתוף בחולשות ואתגרים שלי, הספר הזה הראה לי את העוצמה האמיתית של התמודדות עם הכאבים שלי, לא מתוך אשמה אלא פשוט להסתכל לעצמי במראה (וללמוד לאהוב את מי שאני רואה שם).

מומלץ בחום – לקרוא כל מה שהיא כותבת, מרצה ומלמדת. פשוט כלים לחיים.

יש לברנה בראון גם הרצאה של שעה בנטפליקס (מומלצת מאד!!) 
כאן הלינק לשניים מהספרים שתורגמו לעברית – http://bit.ly/2PdPKog

2. מת'יו דיקס – Matthew Dicks – Storyworthy

https://amzn.to/2w0zX5G
מת'יו דיקס לימד אותי לספר סיפורים.
יש לי עוד הרבה מה ללמוד, אבל היופי של ללמוד מהספר שלו הוא שדיקס עובד ומלווה אנשים שלומדים לספר סיפור, כך שהוא מחובר לפרקטיקה, של צעד אחרי צעד, איך לספר סיפור. הוא גם מצחיק ולבבי, ועבר בעצמו דרך לא פשוטה. דוגמא אחת שקל להדגים דרכה – הוריו הסבירו לו ככל שהתבגר שבגיל 18 הם מצפים ממנו לעזוב את הבית ולבנות חיים לעצמו. וככה הוא עשה. היה לו ברור שהם לא איתו. (בתאונה מסכנת חיים הם הלכו לבדוק את מצב האוטו ולא אותו בבית החולים). דרך הסיפורים הוא מלמד ומראה איך להעביר את הכוחות והתובנות שלך הלאה ואיך להתחבר למי שממול.

בעולם הגיוס לדעתי זה המפתח לחיבור המועמדים שלכם אליכם.
ללמוד לספר את הסיפור של הארגון. מבפנים. מה"קישקע" של הארגון.

3. טוד רוז – Todd Rose  – סוף עידן הממוצע – The End of Average (תרגום חופשי) 

https://amzn.to/2SOUwea
זה כנראה הספר שצטטתי הכי הרבה בסדנאות שלי.
רוז מדבר על מחקר האינדבידואליזם. הוא מראה בספר איך אין כזה דבר "אדם ממוצע" "אישה ממוצעת" (90-60-90 למשל, לא קיים), מסלול התפתחות ממוצע של תינוק – לא קיים. אנחנו יותר שונים ומגוונים מאשר דומים, וככל שנבין שכל אדם הוא ייחודי בפני עצמו, נהיה פתוחים לייחודיות אחד של השני.
בספר מצאתי את ההתייחסות החדשה יחסית לעולם של התנהגות מצבית (מחקר עדכני ביותר), וההתייחסות ל – אם/אז. אם אדם נמצא במצב X הוא מתנהג Y. אבל מעבר להתנהגות מצבית יש פה עוד דוגמאות ששווה להכיר ולאמץ.

4. אנג'לה דאקוורת' – גריט  Angela Duckworth – Grit  

https://amzn.to/37TB9ES
גריט – של אנג'לה דאקוורת' הנהדרת, קיים גם בעברית, והיא מציגה בו את הסוד מאחורי הצלחות יוצאות דופן. לדבריה הוא אינו הכישרון שאנו ניחנים בו אלא שילוב מיוחד של להט והתמדה לטווח ארוך שאותו היא מכנה "גריט". היא מספרת על החוויות האישיות שלה כילדה, מול אבא שלה ובכלל, ומלמדת איך להפוך ל"מצליחנים". חייבת להגיד שגם כאן, בגרסת האודיו, הסופרת מקריינת. אני שמה לב שזה מחזק לי באופן אישי את החיבור לספר.

5. Joe Pulizzi & Robert Rose – Killing Marketing – ג'ו פוליצי ורוברט רוז

https://amzn.to/2PmMkQe
על המודל החדש והמרתק של השיווק שמוחק את העולם הישן (ולמה כדאי גם לכל מי שמתעסק בשיווק למחוק את השיווק הישן לפני שיהיה מאוחר מדי). ובאמת גם בעולם הגיוס מעניין לראות שכמה שהטכנולוגיה מתחדשת ומתעדכנת, שיווק הגיוס – ופרסומי המשרות, הדרך שמתקשרים עם המועמדים נשארה ברוב הארגונים זהה כבר עשרות שנים… ספר פורץ דרך עם המון דוגמאות וכלים לשיווק חדשני. 

6. Take Control of Your Life: How to Silence Fear and Win the Mental Game – Mell Robins

https://amzn.to/2w1sgMy
מל רובינס הפנטסטית בספר שקיים רק באודיו כי הוא תיעוד מתוך שיחות שלה עם אנשים שונים, מלמדת איך להתמודד עם הפחדים שלנו ולנצח את האתגרים המנטליים שלנו. כמו שהבנת, אני אוהבת ספרים שסופרות מקריאות את התוכן שלהן, ועוד יותר כאן – כי זה ממש כמו להציץ לתוך "חדר הטיפולים" וללוות את מל רובינס בעבודה שהיא עושה עם המטופלים שלה והתגליות שלהם (שלגמרי התחברו אליי בחלק מהמקרים).

7. Never Split the Difference – Chris Voss

https://amzn.to/3c7nmxP
ספר מאד מעניין על משא ומתן, שמדגים דרך העולם של מתווך מול חוטפים ופושעים, איך לנהל מו"מ בכל מצב בחיים. מול מועמדים, מול מנהלים, מול בני/בנות זוג, מול ילדים… איך לעצב שיחות חשובות, איך לתכנן אותן מראש כדי שכשנגיע אליהן הן יהיו הרבה יותר אפקטיביות. ספר מאד זורם בגלל הסיפורים הרבים שבו מצד אחד, ומודלים פרקטיים וקונקרטיים מצד שני.

8. The Rare Find – George Andres

https://amzn.to/2PpiJWu
ספר מ-2015, אבל נשאר עדכני גם כשקראתי אותו שוב לפני כמה שבועות.ג'ורג' אנדרס עיתונאי שיצא בעקבות ציידי טאלנטים בעולם הספורט ועוד תחומים לראות איך מזהים כשרונות ואיך מצמיחים כשרונות, לפעמים דוקא במקומות הכי קטנים ולא צפויים. 

9. מוטיבציה – האמת המפתיעה על מה שמניע אותנו – דן פינק

http://bit.ly/2TgVzCt
למה עדיף לא לתגמל בכלל על חבר מביא חבר מאשר להתחיל לתגמל, ואם לתגמל למה מתנות ולא כסף?
שאלה שהרבה שואלים בהדרכות ואני תמיד מפנה לספר הזה (ולהרצאות ברשת של דן פינק). עובדות מעניינות מאד על איך יוצרים מוטיבציה אצל עובדים בארגון (ובכלל בחיים). הזדמנות טובה גם לבדוק אם את/ה במקום שעושה לך טוב, שנותן לך מוטיבציה… ממליצה בחום!

10. ללמוד מהטובים ביותר – לאזלו בוק

http://bit.ly/2SXyXYY
גיליתי שתרגמו (האמת שכבר לפני כמה שנים מסתבר) את הספר הנפלא Work Rules של לאזלו בוק שניהל את תחום "אנשים" בגוגל ממש מהקמת החברה. ספר נהדר שסוקר את כל תחומי משאבי אנוש ואיך הקימו כל תחום בגוגל, דרך מחקרים בתחום, דוגמאות מגוגל, כולל שכר והטבות, הנעת עובדים, ניהול וגם תחום הגיוס (בצורה די רחבה) והראיון שמדבר על בחירת ראיון התנהגותי כשיטה שגוגל אימצה.

11. סוויץ' – איך לשנות דברים שקשה לשנות – צ´יפ הית ודן הית

http://bit.ly/37ZJNC7
עוד ספר שהתרגשתי לראות שיש בעברית כי כל כך נהניתי ממנו ואני מצטטת אותו המון, הוא סוויץ'. איך עושים שינויים, בארגון, בעצמנו. איך לזהות את המנגנון הפנימי במוח ששולט על היכולת שלנו להשתנות ולטפל במתח שיש בין המערכת הפנימית הרציונלית והרגשית. דרך אגב, כל ספר של צמד האחים האלה פנטסטי ומומלץ בחום בעברית/באנגלית.

12. לדבר עם זרים – מלקולם גלדוול

http://bit.ly/2PnlCXu
מלקולם גלדוול המרתק (שגם את "מצוינים" שלו מאד אהבתי), מספר על מה קורה לנו כשאנחנו מנסים להבין אנשים שאנחנו לא מכירים. נשמע לכם מוכר? מי שמראיין מאד יתחבר לספר. אחת התופעות שהרשימה אותי שם היא הנטיה להעריך הערכת יתר אנשים זרים שמרשימים אותנו במפגש ראשון ולא להאמין לדברים שליליים לגביהם… דוגמאות מהיטלר, פידל קאסטרו ועוד. לדבריו רוב בני האדם, לא יודעים איך לדבר עם זרים, נוצרים קונפליקטים, נוצרות אי־הבנות, שהשפעתם עמוקה.

13. לחשוב מחדש Think Again: The Power of Knowing What You Don't Know – Adam Grant

https://amzn.to/3cVC4d4
אדם גרנט מציג את ה"חשיבה מחדש". העמדה/מיינדסט של "אולי אני לא יודע/ת", בתור נקודת פתיחה לחשיבה על העולם.
גרנט מציג בספר מחקרים שמצאו שככל שציון ה IQ שלך גבוה, כך יש יותר סיכוי שתיפול/תיפלי לסטראוטיפים. אולי בגלל שאלה אנשים שמזהים במהירות דפוסים, ואז הם גם מרגישים מאד בטוחים באבחנה שלהם. גרנט מציג את הטיית האישוש (Confirmation Bias), שגורמת לנו לראות מה שאנחנו מצפים לראות ואת הטיית "אני לא מוטה" (I'm not biased" bias") שבה אנשים מאמינים שהם אובייקטיביים יותר מאחרים.

זה אחד הספרים שהכי גרם לי לעצור ולחשוב מחדש השנה… אולי לא מפתיע מתוך שמו של הספר, אבל גרנט באופן כללי אחד המורים/סופרים הכי מרתקים שיצא לי "לפגוש" ברשת. ממליצה בחום גם על הפודקסט שלו – Work Life.

14. Talent is Overrated – Geoff Colvin

https://amzn.to/3nY189x
הספר לוקח מיתוסים נפוצים סביב כישרון ומנפץ אותם. למשל החשיבות של אימון ("חוק ה 10,000 שעות"), מרחיב על הרעיון של אימון – כמשמעותי יותר ליצירת "טאלנט" לעומת ההנחה שאנשים נולדים מוכשרים. המיתוס על מוצרט, שבגיל צעיר התפרסם, אבל בעצם מגיל צעיר התאמן והוכשר ע"י אביו.

קולבין מדגיש את העקרון של Deliberate Practice – למידה ממוקדת כדי לתרגל בצורה מקצועית ולבנות את הכשרון שלך. ספר מעניין כשאנחנו הולכים לאתר מועמדים – להבין איך למדו והתפתחו כדי להגיע לעמדה שלהם כ"טאלנטים".

15. The Talent Code – Daniel Coyle

https://amzn.to/3nZ149D
בדומה לספר הקודם, דניאל קויל מדבר על כך שעוצמה/גדולה (Greatness) היא לא מולדת אלא מטופחת. קויל, עיתונאי, עבר בין בית ספר למוזיקה בדאלאס, אקדמיה לטניס במוסקווה, בית ספר לכדורגל בדרום אמריקה ועוד, כדי לראות "בתי ספר" לטאלנטים, מה ההכשרה המיוחדת שהם מעבירים את התלמידים בהם כדי "לייצר" עוד ועוד כשרונות.

16. יוצאים מן הכלל – ריד הייסטינגס No Rules Rules

https://bit.ly/3nYLril
עם רעיונות פורצי דרך לגבי ניהול "בעידן החדש", ריד הייסטינגס שהוביל את נטפליקס, מתחבר לספר המצוין של פטי מקורד Powerful על משאבי אנוש בנטפליקס. על פי הייסטינגס, ישנם 3 עקרונות מרכזיים כשמעצבים תרבות ארגונית שתתן לעובדים חופש מקסימלי, תשמור על גמישות ותעודד חדשנות:

  • העלאת "יחס הטאלנטים" כמה טאלנטים לעומת עובדים "רגילים" יש בארגון ("Talent Density")
  • חיזוק השקיפות והכנות ("Candor")
  • צמצום תהליכי הפיקוח והבירוקרטיות ("Controls")

הנקודה של "יחס הטאלנטים" ריתקה אותי, סביב מו"מ על שכר ועוד כלים שהוא מציג בספר.

17. Powerful – Patty McCord

https://amzn.to/32EiMqN
באחד הקטעים שאני זוכרת למרות שעברו כבר שנה או שנתיים מאז שקראתי את הספר, פטי מקורד מספרת על מגייסת שהגיעה והתייעצה איתה מה לעשות עם מנהל מגייס שלא משתף פעולה. היא הודיעה לאותו מנהל שאם אין לו זמן לעבור על קורות חיים אז הם (במשאבי אנוש) הבינו את הרעיון, והם עוברים להתמקד בתפקידים אחרים כי מבחינתם זה אומר שזה לא מספיק חשוב לו. זה הספיק כדי לייצר מעורבות ו"להעיר" את המנהל.

הקמת משאבי אנוש ובניית תרבות ארגונית – מנקודת המבט של סמנכ"ל מש"א, דוקא בארגון יצירתי ומיוחד כמו נטפליקס, בספר שכתוב בזוית מאד אישית.

18. Crushing IT! – Gary Vanerchuck

https://amzn.to/3cXvQcJ
היזם – המרצה המרתק גארי ויינרצ'וק, אלוף המדיה החברתית, מלמד כבר 12 או יותר שנים איך לפעול בזירה של המדיה החברתית. בן למהגרים יהודים שעברו מרוסיה לארה"ב, מספר איך התחיל בחנות היין של אביו והביא אותה להיות מעצמה דרך בלוג הוידאו הראשון ביוטיוב. משם הקים את הפעילות שלו לשיווק דרך מדיה חברתית וכבר שנים שהוא מדבר, בגובה העיניים, על איך לפעול לשווק "בעידן של היום". הספר הוא עדכון לספר של Crush It שהיה הראשון שיצא בתחום השיווק במדיה חברתית, ואם מיתוג עסקי ואישי מעניין אותך, ויזמות בתוך/מחוץ לארגון מדגדגת לך – הוא האיש ללמוד ממנו ולעקוב אחריו.

ויש תמיד עוד ספרים… חלקם כאן בתמונה ולא הספקתי לכתוב עליהם… כל אחד מהם כאן – מומלץ בחום. אשמח מאד לתוספות והמלצות על ספרים בעברית / באנגלית.
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים שנבחרו בשבילך
התפתחות אישית
יש מנהלים שמשאירים עלינו חותם לכל החיים

יש מנהלים שמשאירים עלינו חותם לכל החיים.אני זכיתי ל-3 מנהלים כאלו.מנהל ישיר, מנכ"ל ולקוח פנים ארגוני (מנהל מגייס).הם בשבילי היו תמצית "אינטל". הסיבה שבגללה נהניתי

התפתחות אישית
על אלימות

לא מזמן פגשתי אלימות מילולית בסדנה.אין לי מילה טובה יותר מזה לתאר את מה שחוויתי.משתתף בסדנה. בעצם שני משתתפים שהתווכחו איתי אבל בצורה אגרסיבית יוצאת

התפתחות אישית
לראיין לא צריך להיות "כוח העל" שלך

חשבת פעם על "כוח העל" שלך? מה הדבר שקל לך להגיד – בזה? אני אלופה (או אלוף)!! המון מגייסות ומנהלות גיוס שפגשתי (וכמובן גם גברים,

נרשמת כבר לדיוור של מורית על
גיוס עובדים?

This popup is the registration for Morit's Hebrew newsletter. If you don't read Hebrew, just click the X above.

אם גיוס עובדים מעניין אותך, הדיוור של מורית יתן לך רעיונות חדשים, תובנות מפתיעות וגישה למידע מעודכן בתחום. מורית שולחת הרבה מידע בשבילך, כדי לעזור לך להישאר בקצב מהיר ולהתעדכן בחדש בתחום לפני כולם (גם בזמן המלחמה)

דילוג לתוכן