אתמול בבוקר התקשרה להתייעץ איתי מגייסת שהיתה בסדנה שלי בעבר. היא סיפרה שהיא צריכה לראיין מועמד ללא ניסיון. הנה מה שהיא כתבה לי בוואטסאפ:
"בוקר אור מורית מה נשמע? 🙂
אשמח לעזרתך.
יש לי מועמד היום ללא שום ניסיון תעסוקתי, לא עשה צבא כי היה לו פטור. יליד 2001 שכל מה שעשה זה ללמוד (סיים הנדסאי חשמל ומיועד למשרה בתחום), גם לא התנדב בשום מקום..
איזה שאלות אני יכולה לשאול אותו? בלי לקשר למצבים מורכבים ספציפיים אלא להבין נניח- איך יתמודד בעבודת צוות, איך יתמודד עם ביקורת שלא מסכים עליה ממנהל, אם יתקל בתקלה שלא מכיר ויתבקש לפתור אותה איך יפעל?
🙏🏼"
בשיחה אחרי ההודעה, היא שיתפה שממש מתלבטת איך לברר על המוטיבציה שלו, על המשיכה לתחום. תהתה אם לשאול למה בחר ללמוד הנדסת חשמל זו הדרך הטובה לברר מוטיבציה לתחום.
הצעתי לה לשאול את השאלות שהיתה שואלת אדם מנוסה, אבל להגיד לו מראש משפט אחד חשוב – תן לי דוגמאות גם אם יש לך מהחיים האישיים או מדברים לא פורמליים. למועמדים צעירים ולא מנוסים יש הרבה פעמים דוגמאות שהם לא קולטים שיכולות לשרת אותם.
כלומר בנקודות שהיא הגדירה, הייתי שואלת על –
- ספר לי על חוסר הסכמה – אפילו מקצועית – שהיתה לך עם מישהו בצוות בעבר, אפילו בלימודים, או בחברים
- האם קרה לך שמורה או מנהל נתן לך פידבק שלא הסכמת איתו בעבר, מה עשית
- האם קרה לך בלימודים או בחיים שנתקלת בבעיה סביב חשמל (או בתחום אחר) שלא הכרת והיית צריך לפתור, מה עשית
בנושא המוטיבציה
בנושא המוטיבציה, בעיקר עודדתי לבדוק ממה נהנה בעבר בתחום, ואם יש לו דוגמאות, שוב, לא דוקא "פורמליות" של עבודה, בהן התנסה בפעילות שקשורה להנדסת חשמל. אמרתי לה שהרבה יותר מעניין לראות אם יש לו משיכה להתעסקות עם ענייני חשמל גם כשהוא לא חייב, ביום יום, לעומת "למה בחרת ללמוד את התחום". לחפש רגש ולא שכל
מצרפת את הגישה להקלטה של ההודעה ששלחה לי אחרי הראיון
הנה התמלול של ההודעה שלה:
"מורית, לגבי הבחור, ראיינתי אותו. אמרתי לו גם בהתחלה מה שאמרת, ככה, כדי לשחרר את הלחץ, וואלה, הסתבר שהוא עשה הרבה דברים, שגם אחד המרצים שם לקח אותו איתו לכל מני עבודות שהוא עושה כדי להראות לו… יצא בדיוק תואם למה שדיברנו בשיחה, בדיוק הנלהבות הזאת, שהוא ביקש לפתור דברים. תודה! עזרת לי מאד"