fbpx

ככה אפשר לעזור למועמדים שלך להיזכר בדוגמאות

תוכן עניינים

שיתוף המאמר:

קרה לך פעם שניסית לראיין ושאלת "תנ/י לי דוגמא של אירוע כזה ספציפי שקרה לך", והמועמד או המועמדת "נתקע/ה"? אמר/ה לך…. "וואו. זה קרה המון פעמים, אני לא זוכר/ת אירוע אחד כזה" או אפילו "לא. זה לא קרה לי".

אז מה עושים?

איך אפשר לראיין ראיון עומק, דרך דוגמאות כשהמועמדים לא מצליחים להיזכר בדוגמאות?

כמה עקרונות חשובים לראיון:

1. האחריות להובלת הראיון – בידיים שלך.

כלומר אם המועמד/ת לא נזכר/ה בדוגמא, האחריות שלך כמראיינ/ת לעזור לו/לה להיזכר.

2. זה הדבר הכי טבעי בעולם לא לזכור "בשלוף" דוגמאות מהעבר.

אל תשפטו לחומרה/לרעה. תעזרו למועמדים להיזכר ואז יבואו עוד ועוד דוגמאות. הזיכרון שלנו אסוציאטיבי. דוגמא אחת תעזור לבאות לבוא. זה שלא זוכר/ת לא אומר עליו/עליה כלום כאיש/אשת מקצוע

3. אל "תפילו" על המרואיינ/ת "תנ/י לי דוגמא". תשאלו קודם שאלות רקע

שאלות רקע בונות ומעוררות את הזכרון של המועמדים.
הן עוזרות לזיכרון "להתעורר" ולהתמקד.
אני ממליצה בד"כ על המבנה הבא:

א. רקע על התפקיד – לבסס איפה בכלל היה/היתה במעמד שקרוב לדוגמא שמעניינת אותי.
שאלות כמו:

מה בדיוק עשית בתפקיד הקודם?
עבדת עם לקוחות בתפקיד הקודם?
כתבת קוד בתפקיד הקודם?
עבדת במפעל בעבר?
יצא לך לעבוד מול ממשקים פנימיים?

ב. שאלת האם קרה לך פעם….?
כבר ספציפי יותר, אבל שאלה סגורה של כן/לא:

האם קרה לך פעם שלקוח התעצבן?
האם קרה לך פעם שקיבלת פידבק מהמנהל/ת שלך, שממש לא הסכמת איתו?
האם קרה לך פעם שהיה לך קונפליקט עם ממשק פנימי בתוך הארגון?
האם קרה שהיה לך בלת"מ וחשבת שזו טעות לטפל בו?

ג. באיזה סוגי מקרים זה קרה?
שאלה פתוחה אבל מחפשת רק "כותרות". תשובה כללית וקצרה.
באיזה סוגי מקרים לקוחות היו מתעצבנים?
באיזה סוגי מקרים לא הסכמת עם הפידבק של המנהל/ת שלך?
באיזה סוגי מקרים היו לכם קונפליקטים עם ממשקים פנימיים בארגון?
באיזה סוגי מקרים היו "מנחיתים" עלייך משהו בצורה לא מתוכננת ולא הסכמת עם ההנחיה?

ד. תנ/י לי דוגמא למקרה ספציפי
שאלת הדוגמא + המיקוד בעזרת התבנית של "במיוחד"

כזה שאת/ה זוכר/ת במיוחד  
כזה שאיתגר אותך במיוחד
כזה שלקח ממך הרבה משאבים
כזה שהעסיק אותך במיוחד

4. אם המועמד/ת עונה "אני לא זוכר/ת", תגידו בחזרה "אין בעיה, קח/י את הזמן להיזכר"

ותנו לו/לה זמן!

לפחות 15-20 שניות שאתם בשקט גמור.
עברו 20 שניות והוא/היא לא נזכר/ה? תחזרו לשאלות הרקע:
רגע, היו בכלל מקרים כאלה?
באיזה סוגי מקרים? 
יש איזה מקרה שאת/ה זוכר/ת במיוחד?

5. אם עדיין מתעקש/ת שאין דוגמא, תהיו מאד ברורים במסר:

אני חייב/ת את הדוגמא שלך כדי להתקדם. בלי הדוגמא שלך, לא נוכל לדעת אם יש לך יכולת להתמודד במצב הזה, והוא מצב שקורה הרבה בתפקיד הזה. לכן אני שואל/ת.
ואז שוב – שאלות רקע + שקט.

ואם אחרי כל זה הוא/היא לא נזכר/ה… יש פה בעיה.
להמר על מועמד/ת כזה זה הימור גדול. תהיו מודעים לזה.

ולא לשכוח – תחפרו בתוך הדוגמאות הספציפיות, ממש צעד אחרי צעד להבין את הדפוס.
בהצלחה!!

מאמרים נוספים שנבחרו בשבילך
ניהול גיוס
למה ואיך להכין מועמדים לראיון

אולי זה הפוך ממה שהיה נדמה לך אינטואיטיבית (כי הרבה מראיינים מופתעים מההמלצה הזו שלי), אבל אני ממליצה להכין מועמדים לראיון. תגידו להם מה הולך

ניהול גיוס
להיכנס לראש של המנהלים בארגון שלך

להיכנס לראש של המנהלים בארגון שלך. אני רוצה להזמין אותך להיכנס לראש של המנהלים שלך, מה הם חושבים על ראיונות. מה חסר להם בתחום אני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נרשמת כבר לדיוור של מורית על
גיוס עובדים?

This popup is the registration for Morit's Hebrew newsletter. If you don't read Hebrew, just click the X above.

אם גיוס עובדים מעניין אותך, הדיוור של מורית יתן לך רעיונות חדשים, תובנות מפתיעות וגישה למידע מעודכן בתחום. מורית שולחת הרבה מידע בשבילך, כדי לעזור לך להישאר בקצב מהיר ולהתעדכן בחדש בתחום לפני כולם (גם בזמן המלחמה)

דילוג לתוכן