fbpx

29 שאלות מקצועיות מובנות ומוכחות לזיהוי וניבוי התאמה מדויקת של מועמדים בראיון

תוכן עניינים

שיתוף המאמר:

מראיינים מתלבטים הרבה מה לשאול כדי לקבל את המידע המדויק, שינבא את ההתנהגות העתידית של המועמד/ת.

העקרון של שיטת הראיון ההתנהגותי-מצבי:

אומר שנבדוק את התנהגות העבר, במצבים ספציפיים, כדי לנבא התנהגות עתידית במצבים דומים.

כלומר: יש חיבור מיוחד בין מצב+התנהגות => ההתנהגות המצבית.

המצב החיצוני לנו, הוא כמו "כפתור הפעלה" שגורם לנו להתנהג.

ככל שנבין את ההתנהגות ה"אוטומטית" של המועמדים, במצבים הספציפיים שהולכים להיות בתפקיד, נוכל לנבא איך הם יתנהגו בעתיד, אם נגייס אותם.

לכן השאלות שאנחנו שואלים יהיו לגבי אותם מצבים שונים שמאפיינים את התפקיד. ככל שנתמקד במצבים מורכבים, מאתגרים, כאלה שדורשים מאמץ מיוחד, נקבל דוגמאות יותר מדויקות בראיונות.

הנה רשימה של 29 מצבים = 29 שאלות

כלומר – כל מצב = שאלה = "האם היית במצב הזה?"
אם כן – תנ/י לי דוגמא שאת/ה זוכר/ת במיוחד.
אם לא – נחפש מצב דומה שחוו בעבר, ואז נחפש דוגמא.

  1. בעיה שדורשת פתרון שהפתרון הסטנדרטי לא עובד/לא מתאים
  2. קונפליקט מול זכיינים/ מפיצים / לקוחות
  3. התמודדות עם התנגדות / תגובה קשה של לקוח
  4. קונפליקט מול עובדים שלא מקבלים המלצות / הכוונה / עובד שלך לא מסכים
  5. פתרון בעיות במערכת טכנולוגית חדשה שאני לא מכיר
  6. דרישות עמומות מהלקוח לגבי המוצר/ שירות שבאחריותך 
  7. ריבוי משימות שמתנגשות אחת בשניה בזמן מוגבל
  8. בזמן שהיית ממוקד במשימה אחת נדרשת לעבור למשימה בעולם תוכן אחר לחלוטין (content switch)
  9. בזמן עבודה על משימה שלך קרה אירוע שדרש תשומת לב למשימה צוותית או תקלה
  10. משימה שיש בה חוסר וודאות
  11. חוסר עמידה ביעדים (זמן / תפוקה / עלויות)
  12. קונפליקט בין אינטרסים שונים בתוך הארגון / אינטרס של הארגון והלקוח / אינטרס של העובד והארגון / הארגון והעסק
  13. התנגדות מהצוות שלך לעשות משימה
  14. הובלת פרויקט מול התנגדות ללא סמכות ניהולית
  15. שינוי משימה / אסטרטגיה שהונחתה עליך / שלא צפית / שלא הסכמת
  16. ניהול חריגה מתקציב/פרויקט
  17. קיבלת דוח עם נתונים והיה משהו שגוי
  18. מספר גדול של לקוחות שפונים במקביל, כותבים מתקשרים – ואי אפשר לענות לכולם בו זמנית, והם מאד בלחץ
  19. לקוח שפונה עם תלונה / חוסר שביעות רצון
  20. צריך לתת שירות ללקוח חיצוני, ואת/ה תלוי/ה במשאבים פנימיים שלא בשליטתך
  21. סטייה מהroad map – תכננת/ם תוכנית עבודה ומשהו בדרך גרם לסטייה מלו"ז / מתהליך העבודה – הוביל לשינוי בתוכנית 
  22. משימות שהן אד-הוק/בלת"מ – בעייה עם לקוח/ באג אצל הלקוח / דרישה מהלקוח שאין במוצר שהגיעה בזמן שעבדת על דברים אחרים שתכננת מראש 
  23. זיהית שיש משהו שלא פועל בצורה הטובה ביותר לדעתך בתחום שהוא לא בדיוק באחריות שלך / שלא היית אמור/ה לעשות 
  24. תקלה שהסתבכה + שינוי לוחות זמנים 
  25. לקוח שלא רצה לרכוש משהו שהצעת לו
  26. התמודדות בשינויים בשוק שמשפיעים על תהליכים באחריותך (כמו גיוס)
  27. גיוס מאסות – בזמן קצר, אוסף של תפקידים
  28. גיוס למשרה שחסרים לה מועמדים בשוק ואין לך קו"ח
  29. בירוקרטיה בארגון מעכבת תהליך שבאחריותך להוביל

מה עושים עם הרשימה הזאת?

לקראת בניית סדרת השאלות לראיון הבא, קחו את הרשימה הזו.

  1. זהו מה המצבים מתוכה שרלוונטיים לתפקיד שאת/ה מראיינ/ת, וסדרו אותם לפי סדר חשיבות (השאלות הראשונות – יהיו לגבי המצבים המשמעותיים ביותר בתפקיד).
  2. תכינו בערך 4-6 מצבים לראיון של שעה. תהפכו כל מצב לשאלה. כלומר –  אם המצב הוא: "בעיה שדורשת פתרון שהפתרון הסטנדרטי לא עובד/לא מתאים" השאלה תהיה: "תנ/י לי דוגמא למצב שהיית בו שהתמודדת עם בעיה שדרשה פתרון, ושהפתרון הסטנדרטי לא עבד/לא התאים" (כלומר להעביר ללשון עבר, ולבקש דוגמא ספציפית).
  3. תכינו שאלות רקע, כמו: פתרת בעיות בתפקיד הקודם? האם היו מקרים שהפתרון הסטנדרטי לא עבד? באיזה מקרים זה קרה? תנ/י לי דוגמא שאת/ה זוכר/ת במיוחד
  4. המלצה חמה – לחשוב מראש גם על התשובות. איזה תשובות יהיו מעולות, ואיזה פחות טובות עבורך. התשובות יהיו תיאור ההתנהגות של האדם.

מאד אשמח לשמוע אם השאלות הללו עוזרות לך, ואיך השימוש בהן משפיע על הראיונות שלך.
בהצלחה גדולה!!

מאמרים נוספים שנבחרו בשבילך
ניהול גיוס
האם *באמת* זה תפקיד שמתאים רק לגברים?

לכאורה, כולנו מכירים את החוק. אסור להפלות בין מועמדים על רקע כל דבר מהרשימה הסגורה של החוק: מצב משפחתי, מגדר, מקום מגורים, הריון, מילואים… ויש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נרשמת כבר לדיוור של מורית על
גיוס עובדים?

This popup is the registration for Morit's Hebrew newsletter. If you don't read Hebrew, just click the X above.

אם גיוס עובדים מעניין אותך, הדיוור של מורית יתן לך רעיונות חדשים, תובנות מפתיעות וגישה למידע מעודכן בתחום. מורית שולחת הרבה מידע בשבילך, כדי לעזור לך להישאר בקצב מהיר ולהתעדכן בחדש בתחום לפני כולם (גם בזמן המלחמה)

דילוג לתוכן