fbpx

איך לראיין בלי "לשתול" את התשובות בשאלות

תוכן עניינים

שיתוף המאמר:

אחת הבעיות של מראיינים היא ששואלים את מה שרוצים לשמוע.

למשל "ספר לי על אתגר שהצלחת להתמודד איתו" (ואז מרגישים שהבנאדם רק פרגן לעצמו) או "ספרי לי על יוזמה שיזמת" (ואז מפריעה ההרגשה שהיא הכינה מראש את הסיפור החיובי). אבל הבעיה היא בשאלה. אם שאלתי שאלה ש"שותלת" כבר מראש את התשובה שרצית לשמוע, אין מה להתפלא שהתשובה שקיבלתי לא "מרגישה" מדויקת.

יש דרך קלה לשאול בצורה שאף פעם לא "תגלו" את התשובות למועמדים: להפריד בין מצב – להתנהגות.

יוזמה, למשל בדוגמה למעלה, היא התנהגות.  כל פועל, משהו שמישהו עושה, הוא התנהגות. ברגע ששאלת "תן לי דוגמא להתנהגות כזאת או אחרת" הסברת למועמד/ת מה ההתנהגות שמעניינת אותך.

לעומת זאת מצב / סיטואציה – הוא אובייקטיבי וניטראלי.

כששואלים "האם התמודדת בעבר במקרה בו לקוח היה לא מרוצה, מה עשית?" או "האם היית צריכה לפתור בעיה שלא הכרת קודם בתחום המקצועי שלך", השאלה ממוקדת במצב מסוים.

המועמדים לא יודעים מה התשובה שרצית לשמוע. הם יכולים לספר רק מתי הם היו בכזה מצב בעבר ומה עשו בו.

תקפידו לשאול על מצבים ספציפיים ומדויקים בעבר. ככל שהמצב שאתם מכוונים אליו יותר מדויק ומקביל למצבים שיש בתפקיד המיועד – כך הדוגמאות שתקבלו יהיו מדויקות יותר וניתן יהיה לנבא על פיהן איך האדם יתפקד בעתיד.

כלומר אם התפקיד דורש הובלת פרויקט כשאין לך סמכות על חברי הקבוצה, ומצב מאתגר שקורה שם הוא שחברי הפרויקט לא תמיד משתפים פעולה, תשאלו "האם בעבר הובלת פרויקטים כשלא היתה לך סמכות וחבר בקבוצה לא שיתף פעולה?" ואז – מה עשית? ושם, ת ח פ ר ו. הרבה. בשאלות המשך.

מאמרים נוספים שנבחרו בשבילך
ראיון התנהגותי מצבי
הדגלים האדומים בראיון

הדגלים האדומים בראיון. זה היה יכול להיות מאד נוח, נכון? אם רק היה איזה דגל אדום שמועמדים בעייתיים ינופפו בו.או בכלל, אנשים שכדאי להרחיק מאיתנו,

ראיון התנהגותי מצבי
יש גם טעויות בגיוס

כשאני מדברת עם מנהלים מגייסים אני שומעת לא מעט את השאלה "אז איך אפשר לא לטעות בגיוס?". ואני רוצה להגיד קודם כל – כשאנחנו עוסקים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נרשמת כבר לדיוור של מורית על
גיוס עובדים?

This popup is the registration for Morit's Hebrew newsletter. If you don't read Hebrew, just click the X above.

אם גיוס עובדים מעניין אותך, הדיוור של מורית יתן לך רעיונות חדשים, תובנות מפתיעות וגישה למידע מעודכן בתחום. מורית שולחת הרבה מידע בשבילך, כדי לעזור לך להישאר בקצב מהיר ולהתעדכן בחדש בתחום לפני כולם